|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en E39:a-01 (22000mil) som ibland inte vill starta. Jag misstänkte först att jag hade en läckström som drog ur batteriet men nu tror jag inte det längre. Första gången jag fick problemet så laddade jag batteriet och då startade bilen dagen efter. Det höll i några dagar sedan när det hände igen så köpte jag ett nytt batteri och stoppade i och det höll också i några dagar och det var här som jag började misstänka en läckström. Jag kan ju tillägga att det svider att vara en impulsiv smålänning. Jag gjorde en snabbladdning av batteriet och drog iväg på en sväng ner på stan, Efter några ärenden så körde jag hem bilen (8km) och lyfte av ena polen så att batteriet inte skulle kunna läcka ström och var övertygad om att det borde räcka till en start senare på kvällen när jag behövde bilen igen men icke. Bilen ville inte starta, innerbelysning och allt annat som vill ha el startade men från startmotorn kom det inte ett knyst. Efter att ha skjutit igång bilen och kört in den på uppfarten gjorde något som jag i efterhand lärt mig att man inte ska göra, jag lyfte av ena polen med bilen igång för att se om den laddade ordentligt och det verkar den göra. Jag kunde visserligen provocera bilen att vackla på tomgång om jag drog igång alla fläktar, helljus och vindrutetorkare men jag vet inte om man ska bry sig så mycket om det för jag misstänker att bilen inte är gjord för ett sådant fall. Efter detta så stängde jag av bilen, lyfte minuspolen och tog kväll. Morgonen efter så hade jag införskaffat en multimeter och mätte spänningen på batteriet, 12,65V visade den innan jag satte på polen och 12,25V visade den när jag hade satt på den igen. Bilen startade hur fint som helst och jag mätte även med bilen igång och då visade den 13,9-14,0V vilket borde betyda att generatorn gör vad den ska. Efter det så tog jag en vända med bilen på ca 3mil och ställde den sedan igen och lyfte av polen. Idag när jag kom ut så mätte jag igen innan jag satte tillbaka polen och då visade batteriet 12,75V och efter att jag satt dit polen visade den 12,45V men bilen vägrade ändå att starta. Efter startförsöket så visade den 12,25V men det var ju vad som behövdes dagen innan så jag tycker ändå att den borde kunna starta på försök två men det tyckte inte bilen. Vad har jag för problem? | |
|
Kolla alla kabelanslutningar från batteriet till jord och vidare fram till startmotor etc. Du har även en jordfläta mellan kaross och motorblock. Kolla så att den är hel och åtskruvad i båda ändar. Händer det ingenting, inte ett klick ens när det inträffar? Funderar på ev. krux med startspärren. |
|
|
glapp nere vid startmotorn tror jag. Med tanke på milen så är den nog ganska sliten vid det här laget. |
|
|
krux med startspärren kan man väl säga var mitt i prick. Det är något pinsamt att säga svaret men för att ni som börjat fundera inte ska få sömnlösa nätter så är det nog bäst att tala sanning här. För ungefär ett år sedan blev jag bestulen på bilnycklarna. Jag skaffade nya nycklar och skickade de andra, trodde jag. En var kvar och det är den som ställt till problem för mig. Jag satte mig idag för att dubbelkolla och det är en nyckel som uppenbarligen har hittat fram från någon låda och den startar såklart inte bilen, den andra (nya) startar bilen varje gång. Jag har alltså löst ett icke existerande problem för 1780kr för ett nytt batteri. Det kunde jag gjort något annat för men problemet är hur som helst löst i alla fall. |
|
|
Vad bra. Då har du ju kollat att du inte kan stjäla din bil! ;) Kan ju vara bra med ett fräscht batteri ändå. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.