AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.537

Hur kan man kolla om lmm är dålig? 735 känns slö.

Hejsan. Har nyligen skaffat en 735ia e32 och har fått den att gå igenom besiktningen. Förre ägaren sa att han haft den på verkstad för ca 4000 mil sen och att han sa att lmm började bli dålig.

Nu är det så att jag tycker bilen går lite dåligt, iaf efter 100 då den inte känns pigg alls. Så jag undrar om det kan vara lmm som spökar? och hur man kollar/märker att lmm är dålig?

Mvh Alexander
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lite äldre lmm brukar kunna spöka med lite konstiga fenomen såsom stanna vid tomgång vid t.ex rödljus, "klippa" motorn någon tiondelssekund osv...men att den gör så att motorn "tappar flåset" vid lite högre farter är mig veterligen inte någon framträdande egenskap på "kass lmm i E32", men visst kan det väl vara så i vissa fall ändå..

Jag skriver som jag alltid brukar göra i dylika frågor>>>Gör först en service, dvs ventiljustering(kontrollera kamaxelnockslitage + fastsättningen av oljeröret över densamma vid din justering), byt fördelarlock o rotor,byt tändstift, kolla tändkablarna, byt bensinfilter, byt luftfilter...

Kom tillbaka efter att du gjort denna service är mitt tips, om du nu inte gjort en dylik nyligt :)

Mvh Janne.
Is
468
Ismo
735iA -87
Mina erfaren heter av trasig eller urkopplad LMM på... hm, Volvo är att dom går som spjut på vägen men tomgången är dynga... lite överhettning och drar soppa av bara fan är andra nackdelar.

Min lilla rara vitafaran 360GLT har jag en brytare vid växelspaken när jag vill lämna SAABlar och annat skit i bakspegeln, dock lämnar företräde för BMW och jänkare.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har fipplat en del med min LMM (M30B35, samma motor som i din 735ia E32) och även sneglat lite på äldre Porsche och dylika fenomen (då de använder ett snarlik LMM).

Det du känner av är troligtvis inte kopplat till de vanliga felen på en LMM. Det vanligaste felet är att de är helt trasiga eller att de beter sig felaktigt vid lätt gaspådrag.

Detta beror på att slitage på kolbanorna är störst vid inget gaspådrag till typ 1/4 gaspådrag (spjället befinner sig mestadels där när man måste ta hänsyn till övriga trafikanter).

Så ditt fel att den känns slö speciellt över 100 km/h är troligtvis inte relaterat till något fel i LMM. Du kan mäta upp om den fungerar någorlunda korrekt - koppla in ohm-meter och resistansen skall öka linjärt när du rör spjället i en linjär rörelse från stängt till öppet.

Vilka indikationer hade förra ägaren som kunde peka ut att LMM:en var på väg att bli dålig?

Jag tror att anledningen till den upplevda dåliga prestandan ligger i komponenter typiskt som Janne T pekar ut. Du skulle även kunna göra ett prov med segdragning och jämföra med en siffra som står i instrutionsboken (typiskt är 70-100 eller 80-100 på femmans växel) och se om det diffar vansinnigt mycket från vad det borde vara eller om det är inom felmarginal.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
igensatt luftfilter eller igensatt katalysator / ljuddämpare tycker jag det låter som.

/Mats J
Ska göra en service nu till slutet av månaden och se om man märker någon skillnad.

Jag tycker att bilen går bra 0-100km/h det borde iaf vara i närheten av org 9 sek, men det är spm sagt efter den känns svag.
Jag tycker nästan att den går bättre om du ger halvgas istället för om du stämplar fullt, den går iaf lika på båda.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det kan som sagt vara massor av anledningar, även de som Mats J nämner. Det är nog bara att gå igenom och bocka av dem en och en (de billigaste och mest sannolika först). Kan ju vara tex att WOT sensorn inte fungerar, jag utgår ifrån att Motronic systemet fetar till blandningen något och skapar en något högre effekt när den får denna signal. Bara ett exempel bland många anledningar...

Sen skulle det vara bra att ta bort den mänskliga faktorn ur mätningen - att gå på känsla i det här fallet känns inte som att rekommendera. Eftersom alla inte har någon rullande landsväg hemma i garaget får man hitta på andra sätt. Enklast är väl att skapa en baseline med nuvarande prestanda och mät efter varje förändring du gör, tex hur lång tid det tar att ta sig från 80-120 på 4:ans växel eller liknande. Försök låsa så många variabler som möjligt, tex alltid full tank, alltid vid ungefär samma utetemperatur, inga passagerare eller tung last, samma däck, samma mätsträcka och så vidare.
th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
vad är imm?? har jag det på min bmw 750??

Skåne upplevs bäst i 250 kmh
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
LMM är tyska och står för Luftmengenmesser, eller luftmängdsmätare. Det är helt enkelt en enhet som mäte hur mycket luft som åker in i motorn. Samtidigt mäts även lufttemperaturen. Detta information måste styrdatorn till motorn ha för att kunna blanda till rätt mängd bensin (en motor ska ha en viss specifik blandning mellan luft och bränsle för att fungera bra).

Du har en liknande enhet på din 750i, men det är inte exakt samma som diskuteras här i tråden - men den har exakt samma uppgift.
th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
bmw-slangen. Okej ja då vet jag tackar så mycket, har sett den beskrivningen många gånger men aldrig fått veta vad det står för. mvh Roger

Skåne upplevs bäst i 250 kmh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.