AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.873

Ta ut en lättare beg som förmånsbil? För och nackdelar?

Verdi
Nu har jag tänkt helt om. Funderar på förmånsbil för första gången i mitt liv. Har tidigare alltid värdesatt friheten av att äga min bil själv men nu har jag räknat en del på det här och det verkar inte så tokigt trots allt. Särskilt inte om jag kan få en hyfsad avkastning på de dryga 200 000 kr jag får loss från min bil (har inga lån på den).

Min arbetsgivare tillåter bilar som är nya eller upp till 2 år gamla som inte är momssmittade.

Kortfattat. Vad vinner man på att välja en lättare begagnad? Det är väl samma förmånsvärde? Men man får väl ett mindre tapp till det beräknade restvärdet och därmed en lägre månadskostnad?

Det är till exempel en avsevärd skillnad om jag räknar på ingångsvärde 300 000 kr istället för på 400 000:- i kalkylbladet jag fått från jobbet.
*C
16
*CWR*
G21 330e x-Drive
2021
M-sport
Portimao blau
hallå Verdi,

jag har lekt lite med tanken även om det om bara några dagar blir klart med en 320dT Bavaria + lulllull (på grund av låga förmånsvärdet på skatteverksspecialaren Bavaria).

men den frågeställningen jag haft är om den tänkta begagnade bilen är en s.k "miljöbil" med kraftigt reducerat förmånsvärde, dvs kan man utnyttja det reducerade förmånsvärdet (på t.ex en hybrid-Lexus) OCH det låga (allt är relativt) begagnatpriset. D.v.s både äta kakan och ha den kvar. Lågt förmånsvärde för endast en lätt begagnad bil och låg leasingkostnad för företaget.
En Lexus GS/RX 400/450h har ett förmånsvärde på ca 5-6000 kr (brutto) och med ett begagnatpris på ca 350.000 blir det ju en skaplig kalkyl på pappret.

har vi någon skatteexpert som kan ge svar på detta möjliga "kryphål" i skattelagstiftningen (kan det vara möjligt i Sverige)?!

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Nej, en diesel får inget lägre förmånsvärde för att den är miljöklassad. Du slipper skatten i fem år på EDE. Allt finns att läsa på Skatteverkets sidor.

Fördelen med leasa begagnat är att du får en lägre räntekostnad. Nackdelen är att du betalar samma förmånsvärde som nybilsköpare, inte har lika mycket garanti kvar, inte har lika mycket gratis service kvar och inte får bestämma något kring hur bilen ska vara specad, såvida du inte hittar en som stämmer exakt med dina åsikter.

När räntan är låg framstår det som rätt korkat att leasa en begagnad bil medan det verkar vettigare när räntan är högre.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Länk

Det finns särskilda nedsättningsregler för miljöbilar som medför att förmånsvärdet i många fall blir väsentligt lägre för en miljöbil än för närmast jämförbara bil utan miljöanpassad teknik.
Arbetsgivaren kan själv, utan särskild ansökan till Skatteverket, sätta ned förmånsvärdet för miljöbilar.

Bilar som omfattas är:

•elbilar, elhybridbilar och gasdrivna bilar (ej gasol). För en sådan bil ska förmånsvärdet bestämmas till 60 procent av förmånsvärdet för en jämförbar bil. Nedsättning får göras med högst 16 000 kronor för helt år.
•alkoholdrivna bilar. För en sådan bil ska förmånsvärdet bestämmas till 80 procent av förmånsvärdet för en jämförbar bil. Nedsättning får göras med högst 8 000 kronor för helt år.

Dessa nedsättningsregler är tidsbegränsade och gäller till och med inkomståret 2011.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Du betalar väl inte finansieringen?
För dig spelar det ju i princip ingen roll om du väljer en ny eller en gammal bil, såvida du inte själv är inblandad i företaget (tar del av företagets vinst) och vill hålla ner kostnaden. Förmånsvärdet är ju densamma som tidigare sagts.
Verdi
Snabba svar på det här forumet ibland... :=)

Anders S.,
Där jag jobbar är förmånsbilarna kostnadsneutrala för företaget. Dvs, det som blir billigare för företaget blir billigare även för mig. Men idén med begagnad tjänstebil har jag förkastat för ett bra tag sen. :=)
*C
16
*CWR*
G21 330e x-Drive
2021
M-sport
Portimao blau
Verdi: haha. ja, det är bara att vänta ett år så skramlar det till på AP.

micleg mfl: av era svar ser det ut som det mest besvarar Verdis funderingar och förutsättningar (kostnadsneutral förmånsbil, diesel osv)

om man som i mitt fall accepterar att det inte är en ny bil (det blir ju gärna så när den är begagnad så att säga) och att förmånsvärdet är detsamma så är det ju ändå betydligt lägre för en hybridbil med begagnatpris på ca 350.000 kr (där nypriset låg på över 500.000 kr) än en icke-hybrid.

alltså, med en begagnad hybrid kan man alltså betala hyfsat lågt förmånsvärde och få en hyfsat låg köpesumma (och därmed leasingkostnad för företaget). väl?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.