AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.784

Mobil1 vs Castrol

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anders-72, jag har ganska stor erfarenhet av hydraulikproblem hos just skogsmaskiner som har använt esteroljor.... :o))

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Jag tycker iaf att det känns tryggare att förlita sig på bmws rekomendationer så länge man har maskinskadan kvar, då har man ryggen fri i den frågan iaf.
Annars är det väll fritt fram att använda vilken olja man vill, jag körde själv på mobil 0-30 i min 540 e39
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag är tveksam att BMW kan neka maskinskadegaranti om olja med rätt klassning och viskositet har använts.
Det är ju kalas om nu Mobiloljan är bättre än Castrololjan. På villket sätt skiljer sig oljorna i avseende beblandning med vatten/vattenånga? Absorberar den ena oljan medan den andra emlulgerar?

mvh/ Anders
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Maskinskadeförsäkringen står försäkringsbolaget för, inte BMW..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW kan INTE neka garantireparation om man använt olja med rätt klassningar - det finns många BMW-godkända oljor inte bara Castrol!

Fast när det gäller svensksålda BMW, brukar det med viss automatik bli så att man automatiskt får Castrololja så länge de fria servicarna gäller....dock använde jag inte Castrol, utan Valvoline och Neste när jag gjorde egna "mellanservicar" (olje och oljefilterbyte mellan ordinarie serviceintervall) även när bilen hade fri service.
Motorn går som den vore ny trots att den nu har rullat typ 26000 mil!

VW försökte i USA att "låsa in" kunderna genom att påstå att enbart deras (ovanligt dyra) egna "VW oljor" fick användas annars upphörde garantierna - det tog inte så lång tid innan de fick på tafsen av myndigheterna och tvingades krypa till korset och skapa en klassning som var "öppen" (tydligt specificerad) och då kunde andra oljetillverkare göra oljor som uppfyllde kraven och därmed grundparametrarna för att garantier skulle gälla.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Okey, har ni några exempell på olja som ersätter castrol tws 10-60 i klassning och viskositet?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo ok, men är försäkringsbolagen så noga med vad BMW rekommenderar på påfyllningslocket? I instruktionsboken rekommenderas väl klassning och viskositet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Agip Racing syntetic 10W-60 kan vara ett alternativ till TWS.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pa
8
Pasha_
525i -05
Har en 525i -05 (gått ca 14 000) inte haft bilen så länge än, snart strax över 2 månader. Funderar nu på att göra ett oljebyte, idag är det Castrol Edge 5w-30.
Kan tillägga att jag fått fylla upp med 1 liter olja också (enligt verkstäderna är detta vanligt på min motor, 218hk).

Var på en verkstad som servar BMW, han rekommenderade mig MOTUL 8100 X-clean 5w-40, vad tror ni om denna? Eller borde jag köra på Castrol eller Mobil 1?
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Den är säkert bra den med,jag har nu kört med Mobil1 i 3 veckor känns som att motorn går finare samt att jag har märkt skillnad på förbrukningen.och nej jag får inte för mig det utan har kollat noga och jämfört men min samt min kusin 330
rekomenderar starkt,nu hoppas jag att den är lika bra på vintern oxå
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Min 530 drar en del olja. i vintras läckte den olja inte mycket men det kom några fläckar på uppfarten. nu har det kommit någon fläck igen fast mitt i sommaren. Frugan kör mest och då är det smygkörning som gäller och inga långa sträckor. Såg att det kan vara värre om man kör kortare sträckor ofta. Kan vevhus ventilationen sättas igen då också?
Jag har kört på elf olja med BMW LL -04 benämning men skall bytta till mobil 1 ESP FORMULA 5w-30.
bytte vevhusventilationsfilter i vintras och har kollat så det satt riktigt trodde först att det läckte där men ej. Sen såg jag mycket olja runt korken kan packningen på oljekorken vara dålig så det pressas ut där?

Tacksam för svar då man inte vet hur, vart och värför oljan läcker.

mvh
Daniel

Ekin
Jag har alltid haft Mobils olja i mina bilar. Men som flera sagt så är knappast nån av Mobil och Castrol dålig. men jag har faktist hört flera som kört med Franska bilar som har haft mindre problem med frusen vevhusventilation när dom har bytt till Castrol. men det är bara vad jag hört. Även där jag handlar Olja så rekommenderar dom Castrol åt de som kör Fransoser.
bara en tanke. /Hans
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.