AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.786

Mobil1 vs Castrol

Sida 1 av 2
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tänkte att jag ska byta olja på bilen 330 efter vintern har alltid kört med Castrol Edge men hört så bra om Mobil att den är bättre på vintern samt bidrar till lägre bensin förbrukning...Vad tycker ni?
här finns det mobil för rätt så okey priser
Länk

mvh
Spelar ingen roll så länge som du köper olja som är rätt till din bil. Jag kan inte säga att jag har märkt nån skillnad mellan dom mobil1 och castrol-oljor jag har använt mig av.
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack för snabbt svar,många har ju råkat ut för vevhus problem och en del vill ju tro att det är oljan osv som orsak bortset från dåligt vevhus kit... så jag tänkte mest i förbyggande syfte att prova Mobil
Såväl Castrol som Mobil1 är oljor av absolut toppklass och så länge du väljer en olja med rätt klassificering för din bil så spelar det ingen större roll vilken av dessa du väljer.

Personligen använder jag Mobil 1 0W40 som förmodligen är marknadens mest avancerade motorolja för personbilar.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mobil utan tvekan, Castrol går fetbort :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Har tidigare kört på Mobil1 och va riktigt nöjd med den. Sen ha rjag bara följt anvisningarna sen jag bytte till BMW och kört med Castrol. Oavsett vilken du väljer så gör du inget fel val, dem är i toppklass båda.
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Säger hasso mobil då blir det nog mobil tackar tackar...då blir det 0-45 mobil1 på min 330
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
En bra olja är väl en bra olja. Så det kvittar säkert vilken du väljer i och för sig.

Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att köra med något annat än Castrol Edge Sport...

/WGG

Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Okey nu har jag bytt oljan allt blev kanon men käns som att det ryker lite för mycket avgas rök tyckte jag eller så är jag lite nojjig efter bytet helt enkelt köpte härifrån Länk
10 liter för 970 ink frakt okey pris eller?
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Vad säger försäkringsbolaget vid en eventuell motorskada om man använt en olja som tillverkaren själv inte rekomenderar?
I mitt fall rekomenderar bmw castrol 10/60 skulle inte falla mig in att använda något annat då.
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Försäkringen täcker ändå inte motorskada på bilar över 10 tusen mil och min är snart där.Sen tror jag inte att försäkringen skulle anmärka det heller.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hahaha, ord och inga visor från Hasso!
Jag kommer också köra på Mobil framöver få se om man slipper cappucino i ventilkåpan i den bistra vinterkylan.
Men man skall inte prata för högt om oljetillverkare. En kille där jag tidigare jobbade talade om för en kund att det var p.g.a. den vegetabiliska hydrauloljan han använde som det såg ut som bregott i ventilpaketen samt att tätningar pajade.
Efter ett tag ringde oljebolaget upp och hotade med åtal :)
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Kan tillägga att jag bytte olja innan vintern som sagt jag bytte nu igen enbart i förebyggabnde sytfte,kan säga såhär att när jag starta bilen efter bytet kändes bilen bra mycket lättare samt mycket tystare den gick bättrre helt enkelt..eller så fantasierar jag...
Conan999
Mobil är den bästa

Conan999
Vill påstå att det är placeboeffekt.
Jag tror att man hoppas på mycket om man genom att byta till Mobil olja skulle slippa vehusventilationsproblem. Kan någon förklara varför det skulle vara så?

Sannolikheten att det skall bli en lika bister vinter igen är ganska liten vilket kan ge skenbart bättre resultat med annan "fetbra" olja.

mvh/ Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Anders-72 Angående det du tar upp om vegetabilisk hydralolja är faktiskt ett faktum.Min granne som är en av sveriges främsta kemikonsulter fick i uppdrag att lösa problemet med att hamnkranarna i göteborg om jag inte minns fel, rätt var det var kunde rycka till och lasten som hängde i blev livsfarlig för det som stog i närheten.
De hade blivit ålagta att byta alla olja mot miljövänligt nedbrytbar hydralolja, just pga av närheten till vatten och läckagerisk.
Det var tex inga problem med dessa kranar innan bytet av olja och oljetillverkaren var helt oförstående till att det skulle bero på oljan.
Oljan "sög" upp mera kondens vilket gjorde att filtren satte igen (smörliknande sörja) sig vilket i sin tur gjorde att underhåller fick tredubblas med filterbyte för att eliminera detta "fel".

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
@Heinrich: Finns ju oljor från Mobil som BMW har godkänt så det borde inte vara några problem. Bla Mobil 1 ESP Formula 5w-30 har BMW LL04-klass.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det är väl den effekten att bilda emulsion man hoppas att Mobil skall vara bättre än Castrol på. Tror att den enkla oljeavskiljaren i vevhusventilationen har svårt att skilja olja och vatten när de bildat en sådan förening man kan se i slangar o dyl.

Ang. den vegetabiliska hydrauloljan så härsknade den och smörsyra bildades som frätte på vanliga NBR-oringar. Vitonringar tror jag klarar smörsyra. Och då sprang såklart ventiler m.m. läck. Om inte oljan redan antagit fast form redan :) Mycket krångel var det när de första vegetabilierna skulle ut på marknaden.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anders-72, det var säkerligen en miljöklassad esterbaserad hydraulolja som ställde till det! (Troligen även i Hassos exempel!)

Estrar tillverkas genom att man låter en syra reagera med en alkohol. Då bildas det esterolja och vatten - man tar bort vattnet och tillsätter de additiv oljan skall innehålla och sedan är den "klar" (lite förenklat men ändå i princip korrekt).
Problemet med esteroljor (framförallt de första, innan man funnit rätt additiv) är att om man tillför vatten, kan den kemiska processen vända...och då bildas det alkohol och syra igen!
(det är så oljan bryts ner i naturen - alkoholen och syrorna bryts sedan ner rätt lätt i naturen)
Problemet är också att esteroljor brukar vara hygroskopiska som bromsvätska, dvs. de drar till sig vatten på molekylnivå, vilket t om kan ske molekyl för molekyl rakt genom friska gummislangar!

Med andra ord: Esteroljor är generellt mer känsliga för vatten än andra syntetoljor!

Och för att lägga mig i debatten om huvudfrågan:
Så länge oljan har rätt klassning är den godkänd för använding i motorn och då kan inte BMW säga något i ev. garantifall!

Och som svar i själva grundfrågan:
Jag litar mer på ett oljebolag som raffinerar sin egen olja än de som bara köper in basolja och additiv och "blendar" den och förpackar den i egna flasko som säljs dyrt...
Dessutom har jag hört allt för många som har haft problem med tex vatten i oljan med Castrol.....så i valet mellan Castrol och Mobil: Mobil!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tack för det inlägget Johan!
Du är nästan tribologie doktor eller vad det kan heta ;)
Var i skogsmaskinbranschen jag var med om problemen. Ser att du troligen varit med i samma era..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.