AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.198

ingen tomgång m5 e34 s38b36

har extremt dålig tomgång. mest när motorn blitt lite varmare! det är precis så den kan hålla sig igång. men oftast dör den! motorn har ju varit i delar!! är det något jag missat?

var ska man börja leta? kan det ha med någon givare att göra? känns som den inte tänder på alla så den dör..

väldigt tacksam för snabba svar. dawwe du har säkert koll på detta :P

Al
23
AllarN
Bmw M5 Touring - 95
Bmw 530d Touring - 01
Läs felkoder till att börja med.
Ripley: Fråga "Krika", han kan säkert tipsa om något, ja menar han hade ju verkligen råkoll på "hur man monterar ventiler", sen när man kom med "bevis" för att hans sätt var felaktigt så försvann han:)...Skämt åsido:).
Har du VERKLIGEN fått tillbaka alla kontakter, på rätt ställen dessutom:)? Gick motorn som den skulle INNAN "renoveringen"? Om den går OK "iskall" men går sämre ju varmare den blir så skulle jag gissa på att det är knas med nån givare, tex motortempgivaren till styrboxen. Annars är det det "vanliga", dvs kola först & främst att alla slangar sitter som de skall, att de inte läcker, rengöra/kontrollera tomgångsmotorn..
hehe! kände på mig att du skulle ta upp detta dawwe :P

motorn gick som den skulle innan den revs! igår plockade jag ner pleniumet och kollade alla slangar osv! och allt verkar vara rätt! rengjorde tomgångsventilen också. efter det så gick den mycket bättre. den är dock fortfarande lite orolig precis när man varvat den men den stabiliserar sig dock!

drar man ut kontakten till tomgångsventilen så händer det inget? är detta verkligen rätt? ska det gå att "öppna" ventilen utan kontakten i? hur kan man prova så den är hel annars?

drar jag ut tempgivaren till styrboxen så ökar den i varv har jag för mig!

föresten! det här speciella spjället som sitter på pleniumet som gör ett självtest när motorn startas... ska det även funka om man har s38 i en e28? för den rör inte på sig... och den fungerade i e34an..

förresten vad går denna ventil till? går en typ 6-8mm slang från den.
nummer 12

bmwfans.info/parts/catalog/E34/Sedan/Europe/M5_3.6-S38/LHD/M/1990/june/browse/engine/vacuum_control_engine/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.