|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Märkte för några dagar sedan att min stötdämpare höger bak läcker olja. Dessutom ser det ut som om bilen är lite lägre höger bak, dvs avståndet mellan hjul och skärmkant diffar några centimeter mellan vä och hö. Tre frågor: 1. Har hittat några beggade EDCdämpare från -90 och -91, enligt BMW ska min bil ha dämpare från 92 och framåt. Någon som vet vad som skiljer före och efter 92? 2. Nya dämpare bak kostar 22kkr, jag kan ge mig fan på att byter jag dessa kommer fram att rasa inom 4 veckor = ytterligare 30kkr. Ska jag helt enkelt byta till standard stötdämpare och skippa EDC? Vad ska jag välja istället? BMW orginal eller annat? 3. Påverkar stötdämparen verkligen nivån på bilen? /AGW | |
|
Frågan är om du vill ha orginal eller inte. Bilstein sprint ihop med HR-fjädrar är en prisvärd kombination men du kommer nog inte att få samma komfort som du har idag men mer pengar kvar i lädret! mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Njae, det är fjädern som avgör bilens "höjd". Dämparen påverkar inte. Kanske har fjädern gått av i överkant eller underkant? Jag står inför samma dilemma. Tråkigt att grejerna skall vara så fruktansvärt dyra :-( /Mattias |
|
Jag var hos Wölkes igår och lyfte bilen, fjädrarna var ok men stötdämparna hö fram och hö bak läcker. De ska återkomma med offert på att byta alla dämpare till nya EDC och en budgetoffert på att de konverterar bort EDC till förmån för standarddämpare. Vi får se var det landar. /AGW |
|
|
agw: Prova be Jocke på gbgs bilservice om en offert, du kommer garanterat billigare undan där. Mvh Asken |
|
|
Nya EDCdämpare runt om kostar runt 50 000kr och sedan tillkommer det kanske 10 000kr för monteringen. Mitt beslut blev först att stoppa in Bilstein B6 runt om och dessa är redan beställda. Läste sedan på lite mer om EDC och blev faktiskt lite imponerad över hur systemet fungerar. Trodde först att S och K läge bara ställde in styvheten statiskt på dämparna, men inser nu att bilen arbetar aktivt med dämparna. Så nu är jag lite villrådig. Framdämpare med EDC verkar gå att hitta beg. men bak verkar svårare. Min bil är ju från -95 och från -92 har BMW bytt art. nr. på bakdämparna och de lyser med sin frånvaro på begagnatmarknaden. Det kanske blir så att jag byter till Bilstein och när jag hittar rätt prylar byter jag tillbaka igen. /AGW |
|
|
Det hela är väl egentligen ett rätt enkelt beslut!? Har du 50-60.000 kr som du inget hellre vill än lägga på nya dämpare på din bil så är detta ett riktigt beslut. Själv hade jag under några år i början av 2000-talet en M5 -95 med dämpare som säkert hade sett sina bästa dagar efter 15.000 mil. Och aldrig i h-e hade jag lagt dom pengarna på bilen för att få nya originaldämpare. Jag hade utan tvekan byggt om systemet för att använda Bilstein eller liknade. Vid 12-13.000 mil köpte jag två begagnade framdämpare (eg fjäderben) där en dämpare hade börjat fukta. På båda dämparna var det rätt mycket skit (sand, lera mm) ovanpå dämparen där kolvstången går in. Jag gjorde då rent ordentligt (även så gott det nu gick mellan tätningsring och kolvstång) och monterade dessa på bilen. Det slutade då att fukta och så vitt jag vet så sitter dessa dämpare fortfarande på bilen. Per L |
|
|
Missförstå mig inte, jag kommer inte att lägga 60kkr på nya dämpare till en 15 år gammal bil. När jag skriver rätt prylar menar jag rätt pris på begagnatmarknaden. En fördel att köra Bilstein så länge är ju att jag kan se om mina gamla går att renovera (bak). /AGW |
|
|
Frågan är om inte Pelle på Stötdämparexperten i Sthlm borde kunna fixa till ett par EDC-dämpare som läcer? Får ta och fråga han vid tillfälle, det han inte vet om stötdämpare är inte värt att veta. Mvh Asken |
|
|
Uppdatering! Beställde Bilstein B6 från Sound&Tuning Garage i Tyskland. Länk Detta var för nästan 3 månader sedan och jag trodde länge att jag blivit lurad då inga dämpare dök upp och säljaren vägrade svara på mail. I fredags dök plötsligt mina dämpare upp och jag bytte bak utan några större svårigheter efter lite telefonsupport från "kspehe". Behöll orginal genomslagsgummit och plastkåpan och kopplade bara ur kontakterna för vä-hö EDCdämare i kopplingsboxarna under bilen. Ska skicka iväg mina bakdämpare på renovering så att jag kan sätta tillbaka dem i framtiden. Framdämparna blir lite svårare rent logistiskt då jag måste återanvända fjäderbenen fram och då förstör jag ju möjligheten att renovera dessa. Har försökt hitta beg. fjäderben utan någon framgång. Någon som har några på hyllan med eller utan EDC som passar min bil? /AGW |
|
|
Epilog! Jag klarar mig nog utan EDC. :) Plockade ner fjärderbenen fram och följde i stort sett DIY Länk Värt att notera är att när man väl spräcker toppmuttern och försöker skruva dit den nya blir man lite skeptisk till om man fått rätt prylar. Det krävdes en hel del roterande stålboste för att komma ner till rätt dimension. Misstänker att Boge, som tillverkar orginalEDCdämparen, även deformerar toppmuttern lite för att låsa den. Detta betyder att det är svårt att hitta startgängan när den nya ska på. Nåväl, kämpade flera timmar med vänster fram medans höger fram bara tog 1,5 h från att jag lyfte bilen tills dess hjulet var tillbaka. Nu rullar bilen med Bilstein B6 runt om och jag lägger mina EDC bakdämpare på hyllan så länge. Har en del bilder och erfarenhet nu så om någon tänker göra samma sak är det bara att posta så delar jag med mig. /AGW |
|
|
Då var det dags för dämparbyte för mig med och nu när så många redan bytt så har man ju bra frågeläge :-) Lite sumeringar å undringar från olika trådar... - Det Verkar som de flesta har bytt till Bilstein B6!? - Några har skrivit att med bilstein så används inte genomslagsgummit å någon verkar ha använt det igen? - EDC kablarna låter vi sitta kvar - vad händer med larm å dyl? - Är det nån som använt orginalfjädrarna till Bilstein B6? - *agw* Vad använde du för typ av fjäderspännare till bakfjädrarna.. ? Är det nån som lyckats med utvändiga? Vad har ni andrra gjort? - Bussningar, fjäderbenslager, stag, fästelement osv. vad mer är "lagom smart" att beställa samtidigt till operationen? - Någon hade bytt till delar från M5:an är detta kanske nått å fundera på? - Vad går man normalt bet på med en "normal" verktygsuppsättning för hobbymekaren. - Är det samma dämpare å fjädrar till både fram å bak? (har glömt å kolla på realoem :) OCH vad har era byten kostat totalt på ett ungefär... Bilstein B6 verkar kosta drygt 3500 i sverige "... tygsäten e för veganer :o) " |
|
| Köp Bilstein B6 på ebay.de. Då kommer det kosta ca 650 eur för alla fyra! | |
|
Jag använder bilstein b6 och eibach som oftast finns som kompletta satser via ebay mfl. ställen,funkar perfekt för mig iallafall,ngt. sänkt men inte så det ställer till problem med markfrigång osv. andra använder h&r fjädrar,troligen ungerfär samma egenskaper. -Genomslagsgummit fram passar inte då kolvstången på bilstein är grövre -fjäderbenslager bak och fram samt gummilagringar till fjädrarna på nedre och övre är väl lämpligt att byta på en gång när det väl är isär. Jag monterade även förstärkningsplattor bak till stötdämpartornen,dessa finns att beställa från phoenix motorsports ,kanske inte nödvändigt men en bra extraförsäkring då stötdämpartornen är rätt veka,bottnar dämparen av någon anledning KAN dämparen tryckas rätt igenom tornet,då blir det tråkigt...(jag mallade av mina plattor ifall nån vill göra egna) - gällande byte till m5-bussningar är det bakre bärarm i framvagnens inre fäste mot framvagnsbalken byts mot: Länk som anses vara något fastare Finns ju powerflex också men personligen gillar jag inte det,har provat på andra bilar där jag upplevt gnissel när det fettet torkar ur(skall fettas in vid montering) samt mer vägjud i kupen vilket ju är logiskt. - Normal verktygsuppsättning med fjäderspännare och en rejäl rörtång(muttrarna till fjäderbenen fram sitter som f-n) - Det är inte samma fjädrar/dämpare fram/bak - 3500:- är PER STYCK! här i sverige genom bla. Forza mitt gick på c.a 7500:- från ebay med frakter,sen tillkommer delarna från bmw (c.a 2000:-) Fram är bäst att plocka ur hela fjäderbenen och sätta upp i ett rejält skruvstycke då bla. muttern till dämparen sitter fast rejält! Är man noga och vill ha de fräscht är det lämpligt att passa på att blästra och måla/lacka om fjäderbenen på en gång. -Bak går det att få ur fjädrarna utan spännare genom att släppa bäramarna alt. hela bakvagnen och sen bända ur med milt våld(efter att dämparna är demonterade),använder man sedan nya sänkfjädrar går det ännu lättare att få i iomed dom är kortare/hårdare. Avsluta med en 4-hjulsinställning. Detta tog 3 kvällar för mig med målning av fjäderben,min bil har dock inte EDC. |
|
|
Billiga utvändiga fjäderspännare från Biltema gjorde jobbet för mig. /AGW |
|
|
Älskar Engagemanget på detta forumet :-) |
|
|
Jag också! AGW, jag hörde att du ska med till Varberg i helgen? Shit vad jag ska ta upp din tid med att diskutera stötdämparbyte! :) Av en händelse råkar jag ha fyra Bilstein B6 ligga i skuffen när jag kommer till Varberg. |
|
|
Sorry Alexander, någon tripp till Varberg är inte planerad. Hjälper gärna till om jag kan på andra sätt. Hör av dig i så fall. /AGW |
|
|
Alexander här kommer lite info om bytet som Gerry från England skrivit Länk /P |
|
|
Men AGW har inte du skaffat en ny?? det finns ju ett antal så du hinner nog bara viljan finns så :-) Du vet att du är välkommen. /P |
|
|
Saknar naturligtvis glädjen varje morgon när jag startar upp min V70 och åker till jobbet. Smygletar lite efter en fin 850 nyare än 95 och med M73, gärna med fungerande EDC.... /AGW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.