|
|
|
|---|---|
|
Godkväll! Sökte lite men hittade inte direkt som frågor jag har... Häromdagen så gjorde jag en invändig motortvätt med omega 907. Tömde ur gamla oljan. Köpte nån delsyntet från okq8-macken, en liter och sköljde ur motorn så jag fick ur all den gamla skiten. Fyllde på sen med Mobil 1 Rally Formula 5W-50. Motorn blev i stort sett tyst. Har tidigare hört en del små små rassel vid vanosen. Sen idag så brände jag på lite, varvade ur den på några växlar och bilen var pigg som vanligt. Men nu när jag kom hem och skulle kolla så att det är tätt vid oljefiltret och att det inte har runnit ut nån olja nånstans så hörde jag ett dovt knackande från vanosen. Frågor på detta: • Hur länge kan man köra med slagborrsrasslet? • Är det farligt att köra med detta? • Kan det bli total motorras om inget görs? • Vad kostar ett renoveringskit? • Om man lämnar in det på verkstad, vad kan det kosta då totalt? • Finns det några optimala produkter för detta? Alltså bättre än orginaldelar? • Har ju sett Dr Vanos och liknande • Vilket är det bästa sättet att lösa detta på? Oavsett kostnad? Mkt tacksam för hjälp! Mvh// Leonid! BMW-320I E36, M50 B20 | |
|
jag har haft lite smått "rassel" från min vanos sedan 18k mil och har nu kört till 27600 på mätaren och de låter inte så mkt värre än förut. sköter service till . och pricka. så det är nog ingen fara att köra på tills det börjar låta riktigt illa. de var vad jag hade. vill i övrigt också veta vad de kan tänkas gå på att renovera den mm. BMW ownz |
|
|
Länk Jag har inget rassel från vanosen än, men ska göra som TS i förebyggande syfte. Vore ju kul att få tillbaka lite bottendrag om inte annat. :) |
|
|
denna länk måste med i tråden. ska nog göra detta själv någon gång. Länk BMW ownz |
|
|
Tack som tusan för era inlägg. Fortsätt ni andra oxå med inputs! @ Frrla, jag kollade länken och undrar en sak, är det bara en packning man byter? Eller har jag fått det här om bakfoten? Hade för mig att det var en del annat som skulle bytas ut? Sett en del reparationkit och då verkar det vara mycket som ska bytas. Vet inte, det verkar vara en del knep med detta då det krävs en del specialverktyg. Och jag vägrar göra detta själv om man inte har 100% koll och alla verktyg. Inte kul och råka vrida kammrarna fel och skjuta toppen! Hehe :D Undrar vad det kan gå på att lämna in detta på en verkstad? Har en budget på 10 papp, sen är det absolut inte värt mer, helst 5 papp, det kan svida lagomt i plånboken. Bilen är ju ändå 16 år gammal! Och jag gav heller inte mkt för bilen. Drömbilen vore en E46 330 Coupé! BMW-320I E36, M50 B20 |
|
|
vad jag förstått med det hela så har du förklaringen till missljud i vanos här Länk BMW ownz |
|
|
AHA?! Det är bara det som pladdrar och låter? Ja då är ju det inte så mkt matrealkostnad. Mest en massa packningar som kräver byte då grejerna ska isär! I princip så är själva jobbet rätt lätt. MEN det som jag är lite spänd över är själva kamaxlarna att inte fucka upp där! Tack för kommentarer! :) BMW-320I E36, M50 B20 |
|
| Min 328i Touring är snart uppe i 32000 mil, o visst kan man ana ett ytterst litet vanosrassel (eller att den "dieslar" som jag brukar säg) ibland, på tomgång. Så min åsikt är att om det bara "dieslar" på tomgång så kan du låta det vara, om det däremot "dieslar" oavsett varvtal så kan det nog vara på sin plats o ta en titt iaf... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.