AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.536

Hjälp - problem vid byte av kedjespännare M3 E36

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Sitter just nu i garaget och skulle byta kamkedjespännaren på min M3 E36, men det gick käpprätt åt helvete :(

Lossade den gamla, torkade upp lite olja och lade an den nya.
Kände så att inneränden gick emot som den skulle, vred och vände för att kunna pressa lite och gänga i samtidigt. Inga problem, drog den för hand säkert 9-10 varv. Vips tar det tvärstopp, men den har ändå en bra bit kvar tills den går in helt.

Lossar och tar ut den, små små metallflisor hängde med, verkar som den tagit felgängor hela vägen. Hur det är möjligt begriper jag inte, jag är inget muskelberg direkt.

Plockade loss kolven och har försökt sätta dit enbart själva hållaren men får inte gängorna till att ta alls, bara på samma sätt som tidigare.

Tips på hur man går vidare mottages tacksamt... :(

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Tror en helicoil sats med ny gänga kommer lösa ditt problem! Står lite på denna sidan Länk

Mvh. Richard
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Jo, det är det jag tänkt ta till om det inte finns någon annan lösning...

Krånglade med detta en stund igår efter jag postat mitt inlägg, jag får fortfarande inte dit den. Den tar gängor ett par varv, sen är det tvärstopp.
Pga vinkeln kan jag ju inte se in i hålet, men känner man med fingrarna så känns gängorna okej, hålet är iaf inte helt rensat.
Ska försöka med någon liten spegel att se in, annars får man väl lyfta ur motorn så man kan se nåt :(

Ingen annan som upplevt problem med detta?
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Hade liknade problem.
Trångt som fan, och höll nog på en halv dag innan jag lyckades få gängningen att dra rätt.
Varje försök jag gjorde så drog jag fast den nått varv och sen försökte se om den satt rakt, vilket den inte gjorde.
Men till slut efter många svordomar så lyckades jag hitta rätt gänga.
Är man i rätt gänga så ska det inte vara svårt att gänga in den hela vägen.

Ps Jag har smg pump i vägen också, så jag fick arbeta genom där höger strålkastare sitter. Kanske ett tips för dig att ta bort den, så du kan se lite bättre?

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Sjobusen; exakt problemet du beskriver. Man tyckte den tog, kollade men så såg man att den var sned... plocka bort, prova igen etc. Sen när jag väl tyckte den satt rakt pressa jag den framåt och den gick i flertalet varv men icke. Nu lyckas jag inte få den att ta överhuvudtaget knappt.

Jag har plockat spolarvätskebehållaren, tror inte jag ser mycket bättre om jag tar framlyktan, det blir ändå ur vinkel... förbaskat dum placering måste jag säga!

Ska försöka få tag på en gängtapp och se om det går att rädda gängorna som är, problemet är bara att få tappen att gå i rakt :(
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Elmgren, Har du fått ordning på det?

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Nopes, inte än... är uppslukad av jobbet dygnet runt just nu :(

Gick och köpte mig en gängfil så jag ska se om jag på något sätt kan förbättra gängorna som är kvar, de är bara skadade i ytterkant av vad jag kunnat se. Får man bara den att dra i början borde det gå vägen.

En skum sak till jag upptäckte var att jag kan inte rubba kedjan/glidskenan en endaste millimeter för hand.... Provade sticka in fingret i hålet men den sitter fast. Kunde du det, sjobusen?
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Elmgren, Nä jag kände aldrig in i hålet. Hoppas du får ordning på det sen. ;)

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Idag fick jag dit den... med en modifierad M26x1,5-gängtapp lyckades jag komma in i hålet och göra iordning gängorna. Följde med hur mycket flis och spån som helst ut, men nu har jag iaf fått dit allt! HURRA, nu kom skruvar-glädjen tillbax!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.