|
|
|
|---|---|
|
Vad finns det för delar i ASC-systemet man kan kolla. Min ASC fungerar inte trots dessa åtgärder. Jag har bytt wire till spjällmotorn. Bytt styrbox. Bytt spjällägesgivare Bytt ABS-givarna runt om. Bytt ASC-knappen i kupén. ABS:en fungerar som den ska men inte ASC:n. ///BMW - Was sonst! | |
|
Hm kanske uppenbart men kollat säkringarna? Annars kan det ju vara idé att mäta upp eller på annat sätt kolla så spjällmotorn fungerar. I övrigt kan jag faktiskt inte komma på något mera. Det är ju inte så många inblandade delar i det systemet. |
|
| DME och ABS/ASC kommunicerar med varandra (enbart i ASC syfte) om denna kommunikation inte fungerar korrekt blir det fel på ASC systemet. Detta kan lika gärna bero på fel i DME. Det är två signaler från DME som går till ASC; spjälläge (primärt själl) samt hastighetssignal. Sedan kommunicerar ASC till DME och även till EGS om sådan finns, bl.ameddelar ASC till DME om motorn stryps via ASC spjället, instruerar DME att stälal om tändning samt minska insprutningstiden för injektorerna. ASC kan också påverka EGS växlingsrutin. | |
|
Hej! Jag har ett liknande problem med min E36 -97, jag måste koppla ur ASC annars ligger den på 3-4000rpm, men efter ett tag går varvtalet ner. Men när bilen står still ligger varvtalet normalt på tomgång, jag kan även varva upp motorn och den ter sig som den ska, men så fort jag börjar köra då går varvtalet upp till 3-4000rpm, skitläskigt när man kör.... kopplar jag ur ASC då går den normalt. Vad kan detta bero på? någon givare som lämnat in? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.