AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.347

Missljud i koppling vid nedtryckning samt upptryckning av pedalen

Hej!

Äger en E46 320i -01 som jag hör missljud från kopplingen när jag trycker ned samt för tillbaka kopplingspedalen.

Har hissat upp bilen och lokaliserat ljudet till själva växellådan, intill finns ett smörjmunstycke där fett kan pumpas in.

Kan det vara så att det är fett som ska fyllas på där av en fettspruta eller?

Om inte, är det någon som vet vad det är kan vara för fel samt om det går att åtgärda förhand och hur.

Om inte, vet någon vad priset ligger hos en verkstad för att få detta återgärdat?

Ganska drygt att höra ljudet när man ska växla för att komma iväg.

Tacksam för svar!

MVH
Mikael
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Vilken motor M52 eller M54? Kan vara nr 3 som låter, den påverkas bara när du trycker på kopplingspedalen, M52 Länk M54 Länk

628csi
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Kan det vara nr 16 luftningsnippel, som du menar är smörjmunstycket? Länk

628csi
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har samma ljud på min 323:a, min BMW-mek säger att byte av lammeller är enda sättet att bli av med ljudet. Lyckas du på annat sätt, tala gärna om det.

BMW CS #5206
Roffa1
Tycker det låter som ett dåligt urtrampningslager...
mo
4
mountainhill
325iM Sedan -94
Instämmer med Roffa1, låter som ett dåligt urtrampningslager!!...

www.mountainhill.se
Om missljudet är ett knarrande ljud bara då pedalen rörs (upp el ner) så är det nog 6 i första länken som måste smörjas (eventuellt andra rörliga delar som 5 etc i kopplingsmekanismen). Är det ett väsande/malande ljud när kopplingen hålls stilla i nedtryckt läge är det troligast urtrampningslagret som gjort sitt.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
nu vet jag inte så mycket hur det ser ut på bmw. men på volvo upp till 940:in tror jag, kan man komma åt att smörja lagret snett ovanifrån genom ett "hål" om man är lite finulig. då tystnar det.

BMW ownz
Får tacka för svaren!
Det är ett knarrande ljud jag hör. Någon med BMW som har haft samma problem och återfärdat det?

MVH Mikael
Det är väl ganska standard att det knarrar om kopplingsgaffelns lagring på motstående sida från kopplingscylindern. Enda sättet att komma åt att smörja ordentligt är att ta ned växellådan. Knarret jag tänker på har inget med urtrampningslager eller lamell att göra.

En fuskmetod som jag INTE vill rekommendera någon, men som jag själv har haft turen att lyckas med ett par gånger är:
Ta ur kopplingscylindern. Böj röret på valfri smörjmedelsspray. Stick in röret i hålet för kopplingscylindern. Sikta på lagringen. Spraya. Spraya INTE på lamell/tryckplatta! Det är där man behövar ha tur. :-) Får man smörjmedel på kopplingen så blir den sig kanske aldrig lik.
Jag har för säkerhets skull sprutat bräkleen på kopplingen efteråt.
Det är förmodligen en dum chansning att göra så som jag beskriver, men det har gått bra ett par gånger för mig.
Får tacka för svaret Adelson!

Blir nog till att testa fuskmetoden först. Skulle detta misslyckas får det bli att plocka isär kopplingen och smörja så, går kanske att få ren lamell/tryckplatta om man skulle misslyckas.

MVH
Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.