AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.171

servicekostnad M3 E46

vr
15
vroom78
Bmw M3 e90 Lci -09
hej!
jag undrar om nån vet vad insp 1 och insp 2 kostar att göra på en M3 E46.
vill få en bild av totalkostnaden för att äga en.

tack på förhand.
Visa användare
49
M3PutteGT
Volvo V70R
M5 -05
Tjena..

I Halmstad skulle dom ha 13000 för en Insp. 2 då med något extra filterbyten, var en M3:a som jag vart sugen på och som skulle in på en insp.2:a

Enklast att få reda på pris är att ringa å fråga närmaste BMW..

Putte
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
M3PutteGT: Antar att det var hos (Klåpar)Bendt Bil de ville ha 13k för Insp 2? Sist jag kollade med Rigo Bilservice i Halmstad så ville han ha ca 8000kr för insp 2 och då är Rigo den enda i Halmstad som jag vågar lämna bilen till. Vet inte uppåt men neråt finns ju även Jarls Bilservice som är duktiga.
Visa användare
49
M3PutteGT
Volvo V70R
M5 -05
Echelon: Tjena, det var faktiskt på Ringo Bilservice.. Just den M3:an hade gått närmare 13k.

Har oxå hört att Jarl ska ha bra pris..Kommer från HBG så jag har ju alltid möjlighet att hälsa på å lämna in bilen där hehe..

Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
M3PutteGT: Märkligt hehe Antar att det kan ha med miltalen att göra? För det var bara någon månad sedan jag ringde o kollade hehe
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Var med en vän nere på jarls 2009 och han fick då betala 5400:- för en insp 2 på sin M3 E46. Dom har aktuella priser på sin hemsida. (för övrigt så tror jag dom är "hyfsat" kompetenta för denna typ av bilar...)

Less is More
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
5400:- för en insp. 2 låter för billigt. Ska du lämna in den till bmw kostar det ung. 15000:-, iaf i stockholm. Andra verkar göra den för runt 8000-9000:-, typ motorteknik huddinge. Sen brukar det alltid behöva bytas lite annat, typ remmar, packningar, fjädrar, bussningar osv som inte ingår i själva insp. 2.

Sen har du koppling och bromskivor som börjar närma sig eol vid runt 10.000 mil.

Det är dyrt att underhålla en m3 på ett korrekt sätt. Tro inget annat. Min "inspektion 2" slutade på 29000:-. Utöver inspektionen så byttes skivor fram, belägg runt om, en fjäder bak och någon tändpryl till ett xenonljus samt lite remmar och ventilkåpspakning. Det drar iväg.

Jarls är de enda jag skulle lämna min M3 till för en inspection.

Varför vara dum och betala överpris för en inspektion? Det är ju inte världens svåraste att göra en inspektion själv heller för den delen då man i stort sett bara kollar en massa punkter och ser över bilen.
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Är väll igentligen bara ventil justeringen som är något av värde? Resten är väll bara oljor, filter osv?
Heinrich: Ja i stort sett
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
demax: Ja visst låter det för billigt, men det va vad det kostade!
12900:- BMW i Gbg. Dock så va den i bra skik, inga andra grejer utöver behövdes bytas och dom behövde inte lägga några nya shims utan spelen var ok.
Men att det nästan alltid behövs bytas tex fjädrar?!, låter märkligt?! Klart har bilen gått runt 20000:- så kanske...

Jarls priser just nu:

M3
Oljeservice - 2100sek
Inspektion 1 - 4530-5230sek beroende på åtgång av chims.
Inspektion 2 - 5900-6600 beroende på åtgång av chims.

Less is More
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
"Men att det nästan alltid behövs bytas tex fjädrar?!, låter märkligt?! Klart har bilen gått runt 20000:- så kanske.."

Nja.. menade inte att man måste byta fjädrar vid varje insp 2. M3 verkar dock duktig på att avrätta bakfjädrar och det behövs absolut inga 20000 mil för att de ska gå sönder och behöva bytas. På en 320 är det nog annorlunda, men vad vet jag. Äger ingen 320 så jag ska inte uttala mig om något jag inte har någon erfarenhet av.

// Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.