|
|
|
|---|---|
| Avd. dumma frågor: var i HELA FRIDEN ska katastrofbromsvarjern sättas fast på bilen när man har BMW original demonterbar dragkrok...? | |
| Inte helt optimalt och klockrent kanske, men saknas hål för karbinhaken brukar jag slå en löpsnara på wiren och lägga runt själva dragkroken och dra till. | |
| Lägg den runt själva dragkroken och dra till som Anders-72 säger. | |
| Det går, men det är sannerligen varken rätt eller tillåtet... Då blir det till att diskutera saken med BMW på måndag, för en dragkrok utan katastrofbromsfäste är liksom inte acceptabelt ens från bilprovningens håll... | |
| Det är runt dragkroken man lägger den, även om det som nämnts tidigare ej är optimalt. Detta gäller alla bilar med avtagbart drag som jag stött på. | |
|
Är den besiktad med drag? Allt skall ju vara väldigt dolt, med kroken av. Kollat så att det inte sitter en ögla bakom stötfångarplasten på något trångt ställe så man får krypa och få asfaltsstruktur på knäskålarna innan man hittar den. |
|
| Saknar dragkroken fästögla för katastrofvajern är det fullt godkänt och lagligt att slå wiren runt kroken. | |
| W00t? Är du bombsäker på det, Chris87? Har du nåt tips på var jag ska leta för att hitta information om det rent juridiskt? Inte för att jag inte tror dig, men jag har fått lära mig att det ALDRIG är OK att slå sagda wire runt kroken :) | |
|
Jag ändrar mig - det är HELT korrekt att lägga vajern runt kulan OM det saknas fäste för karbinhaken. Där ser man, man lär sig nya saker varje dag :) Tack för hjälpen! Länk |
|
| Bra med länken, då vet vi vad som gäller. Tycker själv det känns lite i gränslandet att slå en snara runt kroken. Det funkar ju bra så länge bara kulhansken hänger kvar och kanske lossnar från vagnen. Men lossnar själva kulkopplingen så borde väl Murphys lag se till att öglan krokar av precis innan wiren sträcks ;) | |
| Ett alternativ är att skruva i bakre bogseröglan och fästa wiren där, men då får man se till att wiren är tillräckligt lång så den inte spänns när man svänger vänster. | |
| Stjärnan, ditt förslag bör man absolut inte använda. Bogseröglan är inte gjord för att klara ett sådant kraftigt ryck som blir om släpet hoppar av i 80 km/h. Istället är det nog en stor risk att man förstör bilen baktill. | |
| Chris87: Hur stora påfrestningar klarar bogseröglan då, har du koll på det? | |
| Inte en aning, men det ryck som blir när släpets hjul låser sig blir kraftigt. När man bogserar en bil sträcker man progressivt upp linan. Läser man i instruktionsböcker står det att man ska undvika kraftiga ryck. | |
| Tycker att dom bilar som har ögla att fästa i inte alls har speciellt kaxiga krokar som ska klara kraftiga ryck, isf ser bogseröglan bra mycket kraftigare ut! De är väl så att den ska klara ett ryck så bromsarna låser sig thats it? | |
|
Precis, det är meningen att katastrofviren skall brista efter att viren dragit åt bromsen. Släpet skall bromsa in och stanna, inte slänga efter bilen om ordinarie koppling släppt. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.