AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.743

Varning för att ha bilen försäkrad hos Sveland

je
112
jesplind
740 iA -99
Har haft Sveland i 3,5 år nu och har aldrig råkat ut för någonting alls.
I påskhelgen flög motorhuven upp och blev demolerad tillsammans med en smashad framruta och bucklor och lackskador i taket.
Inte kul alls, och definitivt inte kul när försäkringsbrevet kom där dom avböjer reparation av min bil helt och hållet.

Nu har dom verkligen visat sitt rätta jag.
Så länge premien betalas så är allt frid och fröjd, men den dagen man verkligen behöver hjälp då står man där helt själv i slutänden.

Jag rekommenderar alla här som har Sveland att avsluta sina försäkringar snarast innan ni råkar ut för skada på era bilar.
För över bilen på någon förälder eller vem som helst så behöver ni inte vänta på årsförfallodagen.
Sen för du tillbaka bilen på dig själv och tecknar en ny seriös försäkring.

Tips på hur man straffar sådana här oseriösa bolag mottages tacksamt.
Har funderingar på en websida med bilder och lite dokument.
Kanske nån blogg också om ärendet.

Mvh. Jesper
Varför nekar dom att betala ut ersättning?
je
112
jesplind
740 iA -99
Huvens högra lås hade rostat igen och den wire som skall öppna låset var av.
Försökte öppna genom att med ståltråd dra i låsets arm där wiren normalt sitter, men låset hade satt sig helt och hållet. Det gick inte ens att dra i öppnings-armen.
För att slippa ha sönder låset helt och hållet så sågade jag av öglan som är fäst i huven för den är förmodligen mycket billigare att byta än själva låset.
Nu kunde jag äntligen fylla på mer kylvätska.
Efter det körde jag en liten sväng för att få upp motortemperaturen och allt verkade helt normalt så jag körde hem för att meka vidare med nästa punkt.

Bromsskivorna fram hade nån rostfärgad beläggning runt om som vid bromsning hördes ganska tydligt. Inget fel på bromsarna, bara ett störande ljud vid inbromsning. När det var åtgärdat så tog jag en till provtur för att prova om missljudet var borta. På leden ut ur samhället flyger huven upp och lägger sig bakåt över taket, krossar framrutan och slår två bucklor i taket och små lackskador.

BMW här i stan säger att körning utan det högra låset är helt ok.
Det vänstra låset hade jag själv aldrig kört utan eftersom säkerhetskroken sitter på det vänstra låset.
Jag själv håller med BMW. Det är inte raketforskning det handlar om utan bilen tillverkas med dubbla lås eftersom huven är stor och toppfarten ligger över 200 km/h.
Normal körning på svenska vägar är inget som helst problem med ett lås.

Försäkringsbolaget Sveland påstår att jag har varit oaktsam när jag visste att det högra låset inte fungerade.
Detta hände i påskhelgen. Var köper man BMW-prylar på helgen?

Det som stör mig är att om jag hade ljugit om händelsen hade den gått rakt igenom och bilen hade varit på reparation nu.
Jag har alltid varit ärlig i redogörelser och rapporter, men nu vet jag att det är inget som jag själv har råd att fortsätta med.

je
112
jesplind
740 iA -99
Ska kanske lägga till att två verkstäder har sagt samma sak att det var enda sättet att öppna huven när låset var paj.

Svelands egen verkstad och riktiga BMW-verkstaden här i stan.
Ljug alltid för försäkringsbolaget är min nya regel efter att ha läst om det här. Hoppas det löser sig jesplind.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
andreas.a : helt rätt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.