AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.608

har bytt växel låda från automat till m5 manuell e34 540i

ko
119
kotte_b
e30 318is -91
E36 320i cab -94
hej jag har bytt låda från automat till manuell m5låda å nu till mitt problem, testade ju att regbesiktiga den å de gick ju inge bra då ja behöver ett avgasvärde intyg så fick nummret till generalaganten bmw svergie så ringde dit å sa att ja har en 540i som har bytt till m5låda men svaret ja fick var att dom inte kunde hjälpa mig alls å att ja skulle ringa till karlstad bmw så ringde dit å dom sa att de finns ingen som kan skaffa ett sådant papper... så nu till min fråga hur ska man göra för att få besiktiga bilen så att ja kan köra med manuell låda tycker de e så jävla löjligt att man bara bytt låda till manuellt å därför får man inte regga om den ska man måsta skrota bilen bara därför :S tacksam för alla svar :) // mvh andreas

Kan kanske bli knivigt iom att du bytt till en 5-växlad M5 låda....540i såldes med 6-växlad manuell låda, så en fuling som ev kan funka är att trycka dit en knopp som är 6-växlad, be o få intyget från BMW för den manuellt 6-växlade 540:in o sedan hålla tummarna att besiktningsmannen inte kollar om man kan få i sjätte växeln:)
ko
119
kotte_b
e30 318is -91
E36 320i cab -94
jag har en 6växlad så där äre inga problem, problemet är att bmw vägrar ge ut några papper de är helt jävla omöjligt :S han prata nått om att ja får testa regga den som ombyggt fordons, men man måste väl ändå ha några papper för att få regga den som de? ja kan inte så jätte mkt så vet inte å han berätta ju inte så mkt sa bara nej typ direkt :(

tror det går som amatörbyggt fordon löjligt nog.. du får nog kontakta SFRO Länk o ringa till närmsta besiktningsman o snacka lite vad som krävs för att få bilen igenom.. detta är så jävla löjligt så man blir trött på hur jävla krångliga de kan va, o om din 540 nu är en EXAKT kopia av 540iM så kan jag bara inte fatta varför de börjar tjöta om nått jävla avgasprov för det är förfan samma som alla jävla 540?! du har ju liksom inte bytt motor o då ska inget avgasprov behövas!

idag vill de uppenbarligen inte att man ska kunna bygga om sitt fordon överhuvudtaget.. så då börjar de sätta massa omöjliga krav, t.ex som detta "avgasvärde" som alla vet är direkt omöjligt att få tag på. Volvo, saab, bmw, mercedes, vw, ducati, suzuki osv osv säger likadant finns inget sådant.......... skamligt är det.
förlåt, ombyggt fordon ska det stå.
Ingen idé att försöka med en sådan ombyggnad i Sverige. Det är i princip helt omöjligt att få den godkänd, BMW skriver inte ut någon tillstånd. Sälj den på export.

Stephan
Mi
122
Micke77
540i -95
herre jösses ! hade en gammal volvo 740 t-87 timma upp den långt över standard men den gick igenom på bes. ua. så va fan byta låda våre ju inget eller? men klart att dom ska ha in lite kosing.
Du skulle bara åkt in och besiktat som vanligt. Det går ofta igenom. Min kompis har bytt till manuell låda i sin Volvo 850 t5 och han har besiktat i 4 år som vanligt.

här lyfter vi gamla trådar ser jag. hursomhelst... den enda chans man har i detta läge är att även göra modifieringar på hjulupphängning, styrning, chassi och bromsar (till exempel) för att få den godkänd som ombyggt fordon. då kan du i samband med detta ta växellåda och bakaxel från gamla bilen för att få den godkänd i den nya som ombyggt fordon vid en reg besiktning. ett intyg om detta låser även upp dörrarna för ett motorbyte, t.ex.

sen tycker även jag det skulle finnas någon typ av dispans om det redan finns andra varienter av en modell med olikheter som t.ex manuell eller aut växellåda. men icke...
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag skulle gjort som någon annan sa, åk och besikta som vanligt. Har du tur klarar du dig fint. Jag skulle inte bli förvånad om reglementet ändras snart igen, det har ju ändrats mycket senaste åren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.