AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.960

Börjar bli lite sugen på BMW X3?

Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Hejsan!
Har det kommit någon facelift på X3 något år???
Har kikat runt lite efter X3. Börjar bli sugen!

Vad har ni och säga om den bilen?
Någon med erfarenheter?
Kostnad o äga o köra?
Hur mycket utrymme är det jämfört med 3-Serien?
Vilken motor passar bäst?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej
X3(E83 benämnd) fick en facelift(LCI) som modellår 2007, alltså bilar producerade från och med 2006 månad 08.

Man känner igen en hel del i framför allt inredningen ifrån gamla 3 serie(E46) då den fått ärva många detaljer från den.

Trevlig bil helt klart. Kostnad är ju lite svårt att uppskatta beroende på vad du väljer för motor, en 2.0D manuell innan facelift kostar ungf 6000kr/år i skatt och drar 0.7l/mil landsväg och max 0.9l/mil i stan.

Den är bara ett antal cm kortare än gamla X5an(E53) men upplevs som mindre och kan uppfattas smidigare att hantera.

Helt ok utrymmesmässigt, stort baksäte. MAn sitter högt och har bra översikt i trafiken utan att det känsn som att man kör en finlandsfärja..

2.0D motorn räcker gott och väl till i o m vridmomentet men både 2.5 bensin och 3.0 D/3.0SD är det ju såklart mer tryck i.

Provkör några olika så får du enklast en egen uppfattning.
Länk Länk
Mvh
Asken

BMW. Från de bästa, till de bästa!
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Är du van vid E91 kommer det att kännas som att skruva tillbaka klockan minst 5 år eftersom den, som Asken säger, baseras på E46. Men jäklar vilken bra bil det är ändå! Särskilt på vintrarna då det är lätt att uppskatta x-drive och den högre sittpositionen. Försök välja en facelift då också x-drive uppdaterades (eller kom det ett år senare?).

Själv är jag väldigt nöjd med min 2.0d. Efter snart 7500 mil kan jag med säkerhet säga att den drar mellan 0,62-0,68 beroende på hur jag kör. Skatten är ca 4500 kr om året på min. Ska du köra långt gäller som i alla BMW: välj sportstolarna. Standardstolen går inte att tilta men är annars skön att sitta i och känns mer rätt i bil med så bruksig karaktär som X3 ändå har. Bagageutrymmet är högre men jag tror det är kortare än i E91. Jag använder mina på helt olika sätt och har egentligen aldrig haft anledning att jämföra.

Den verkar vara snäll mot däcken också. Hittills har jag väldigt mycket mönster kvar på mina 2 omgångar (sommar o vinter).

Det du kan komma att sakna är att t ex radion är gammal. Den klarar inte att visa id3-taggar. det finns inget usb-uttag osv. Den klarar mp3-skivor, tack och lov. Ingen start-stop teknik och bilen har ett vanligt tändningslås.

Dessutom saknar jag soft-close på bakluckan men den är långt ifrån lika slamrig som luckan på E91.

Kort sagt, en väldigt kompetent och välbyggd bil som känns lite gammal på insidan. Jag tror jag kommer att behålla min i flera år till.

"BMW six appeal"
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Gillar X3 skarpt, man sitter högt med bra sikt men har ändå väghållning i klass med en personbil och den har ett trevligt format. Kanske lite stor på pappret, men upplevs mindre och smidigare när man kör.

Sedan vet jag inte vad du har för budget, men X1 är kanske ett alternativ? Är en ny modell och det finns inte mycket begagnat, men det är kanske intressant ändå? Liten och smidig (jämfört med X3 nu då) bil är det, men man sitter inte riktigt lika högt som i X3. Och dessutom är det senaste generationen Bmw inuti.

Ett litet förslag i alla fall! :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.