|
|
|
|---|---|
|
Tjena, har läst lite tidigare inlägg men vet inte vad jag ska gå på härnäst.. Problemet är att min bil låter lite som centrifugen på en tvättmaskin. I vissa hastigheter (ca 70km/h) låter den mer och i vissa mindre. När man bromsar vibrerar det ibland och ibland inte. Jag har lyckats lokalisera att det är vänster bakhjul som ställer till problemet, men vet inte vad jag ska testa härnäst. Det började låta någon gång under vintern och jag trodde det var nån vikt som lossnat eller liknande, men nu har jag bytt till sommardäck och det låter inte riktigt lika mycket, men det låter fortfarande. Jag testade då att byta skiva och klossar på båda bakhjulen eftersom dem började bli slitna (fram är nästan nya). Men till min förvåning framstod problemet då ännu tydligare. Dels genom att vänster bakhjul gnisslar i en jämn takt som att skivan vore skev, men den är ju helt ny. Nu efter några dagar har gnisslet släppt, men när man bromsar lätt en längre sträcka sätter gnisslet/tjutet igång igen, dock inte lika högt som innan. En annan sak jag märkt är att när man svänger åt ena hållet tjuter det mer, och när man svänger åt andra tjuter det mindre när det väl tjuter. Vad ska jag gå på härnäst? Spindelleder och bussningarna runtom är bytta på verkstan sedan 1år tillbaka så borde inte vara det heller. Kan det vara handbromsklossarna eller hjullagren eller någon som har ett förslag? Att lämna in bilen på en "undersökning" kostar ju mer än att köpa båda dem delarna och mecka ihop skiten själv :P Stolt ägare av: BMW 320i -99 Touring (e36) | |
|
Du kan ta tag i ovankanten på hjulet v bak och försöka rucka på det och se om det flexar ngt. Då kan det vara hjullagret som är på g. Hur långt har bilen rullat? Om den har haft 17, 18 eller 19 tumsfälgar så slits bl a hjullager snabbare än med mindre hjul. Att låta en duktig verkstad titta på det behöver inte kosta många kr, ring Dr Per på Bil&Motorteknik www.bilmotorteknik.se på måndag fm 087110687, han är en av de vassaste på BMW i stockholm. Fråga om du kan komma förbi ngn gång i veckan och han kan titta lite snabbt på bilen, då får du nog svar direkt:) Mvh Asken BMW. Från de bästa, till de bästa! |
|
|
Bilen har precis passerat 20. Får ringa och kolla om han har någon tid och vad det kostar. Just nu är det dock prioriterat att få ordning på grill & co eftersom det uppenbarligen finns idioter som känner för att tvärnita utan anledning mitt på E4an :( (någon som har tips om vart man hittar bra/billiga delar?) Men alla tips om hur jag kan kolla upp/lösa problemet undertiden är väldigt välkomna då jag hellre åker in på en gör-det-självare än att lämna bilen hos verkstan. :) Stolt ägare av: BMW 320i -99 Touring (e36) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.