|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nybliven ägare till en BMW 525I -89 och har en undran när jag startar bilen så får jag fram lite text som Bremsfluss. Kuhlwassertemp. m.m. ca. en minut och likadant när jag stänger av bilen. är det rätt? Biltokig äldre kille | |
|
Nä det är inte rätt så klart. Kolla felen. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Bremsfluss = Bromsvätska. Kolla nivån. Kuhlwassertemp = Kylvätsketemperatur. Går motorn varm? |
|
|
Bremsflussigkeit - Bromsvätska Kuhlwassertemp - Kylvattentemp + betriebsanleitg var är CC knapen? Biltokig äldre kille |
|
|
Bromsvätskan stämmer och bilen kan ju inte vara för varm? Biltokig äldre kille |
|
|
Kan ågra givare vare fel? Biltokig äldre kille |
|
|
Med "Betriebsanleitg" menas att man ska kolla i instruktionsboken för vidare info ang dom felen som det upplyses om. Dvs "Bremsflussigkeit - Bromsvätska" & "Kuhlwassertemp - Kylvattentemp" i ditt fall då! |
|
|
Kan det vara något gammalt som ligger kvar. efter som varningen är på morgon också så är ju inte bilen för varm och bromsvätskan är bra. Biltokig äldre kille |
|
|
e34:an är väl känd för sitt pling plong :P Förmodligen givarna som är fel på. Stämmer bromsvätske nivån och att den inte går varm så är det defenetivt fel på givarna. Hur står tempmätarn? Har du värme i bilen? Beemer 4 Life! |
|
|
Tempmätarn står lite under normalt tror jag. Nivån är mitt imällan. Biltokig äldre kille |
|
|
hmm, kan de inte vara det att bmw på vissa modeller har vid vissa intervallen "byta av bromsvätska" och "byte av kylvätska och frostskydd"... Och att detta inte blivit gjort och varningen ligger kvar.. |
|
|
Möjligtvis på senare modeller men aldrig att det är så på e34:an. Givarn är väl helt enkelt ur funktion och visar fel. Beemer 4 Life! |
|
| Ahhh.. läste fel på årsmodellen... sorry.. | |
|
Är både bromsvätska och kylarvatten ok så är det givarna. Dessa kostar inte så jättestora pengar, men man kan även testa att rengöra kontakterna innan man byter ut dom. Ang. tempen så är det fullt normalt att den visar lite under det mittersta strecket på mätaren då termostaten är inställd på 88 grader och strecket representerar 90 grader. |
|
|
Pratade med en annan 525 ägare, och han sa att det visar så på hanses också vid start. Det försvinner sedan. Biltokig äldre kille |
|
|
Oavsett om de försvinner eller inte så är det felmeddelanden som kommer av en orsak. Det vore ju taskigt om det är givarna som spökar på det där sättet hela tiden, framförallt om man en dag har oturen att få kylar- eller bromsvätskeläckage. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.