AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
429

vad,hur ser man skillnad på en M5 3,6 och en 3,8.?

jag och en kompis håller p och tjafsar om hur man ser skillnad på en 3,6 och en 3,8.jag menar på utsidan.

han säger att man kan se skillnad för att det är olika inredningar,bromsar men jag säger att den enda skillnaden är vilken ruta man kryssar i när man köper bilen.

Är det nån som vet hur det ligger till.?
hmm...*funderar* Inredningen är samma. Däremot har 3.8orna airbag. Det har inte alla 3.6or. Det sitter andra fälgar original på 3.8 med bredare bakfälg. Annars kan jag inte komma på nåt.

/Johan
Däremot 95 kom det större förändringar. Större bromsar, 6vxl, 18" standard, stora njurarna, M3-speglar, Nûrburgring pkt standard. Finns säkert andra mod också men detta kom som sagt på den sista årsmodellen.

/Johan
TED
Bortsett från fälgarna vet jag en liten skillnad...
Fram stötens Luckor på insidan av dim ljusen skiljer sig på 3,8 resp 3,6.
3,8áns luckor är släta medans det på 3,6áns luckor har en del av mitten ribborna inbyggt i luckorna!

Men nu e det väl så att de flesta har blivit av med sina M5 paket och de blivit ersatta av de nyare så denna skillnad går då bara att se på orginal bilar!

/Mvh TED
Det finns 3,8:or utan airbag också, i alla fall som modell 92.

//Sniffer
Alla 3,8 har inte olika bredd på fälgarna fram och bak. Det var ett tillval.
M-speglar var tillval även på 95orna.

mvh Stephan
altså så beror det helt på vilken ruta man kryssade i när man köpte bilen ny.
redestad
3,6an försvann väl 1991 och fr o m årsmodell 1992 har väl alla M5or 3,8 motorn? Fälgdesignen blev också ny med 3,8orna. Annars är väl en koll av chassinr hos BMW ett bra sätt att kolla upp bilens specifikationer, eller helt enkelt en koll hos en kunnig verkstad.

Det finns tidiga -92:or med 3.6l.
Snacka om missnöjd man skulle vara om man trodde man hade en 3.8, men så visade det sig att det var en 3.6.
Ze
5
Zeke
535iM -87 med M5 motor
M5 Touring -93
Lyft på huven, finns det tändkablar är det en 3.6, om inte är det en 3.8.
det är samma fälgar på dåa det är bara andra plast kåpor på utsidan

Dom 3 B:en-------------
-Bemmer,Brännvin,Brudar-
-----------------------
----M-Power-----------
-FtpServer-217.211.204.234
--------------------
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
3,6 & 3,8 tillverkades aldrig samtidigt, så något kryss för motor allternativ fanns nog inte.
Att det finns 92:or med 3,6 beror väl på Bilprovningens lite oklara regler om årsmodeller på importbilar.
För det finns väl inga Svensksålda 92:or med 3,6l motor?
Är det inte så att 92b är tillverkad under den senare delen av året och skulle varit en 93:a om den var svensksåld, min är i alla fall från senare halvåret-92 och förre ägaren sa att den skulle varit en 93:a om den var svensksåld?? men det kanske inte är så på BMW? det är dock så på t,e,x SAAB och Opel dom första 9-5orna komm -97 men hade 98 års modell, likaså de nya 9-3orna är ju -03 års modell trots att jag mötte en i går på E4, men det var troligen ngn testbil för journalister.
li
1.959
liste
535i -89
Normalt sett är ett "b" i årsmodellen ett tecken på en större förändring på bilen mitt i modellåret. T ex en ny motor eller en ny inredning.

De allra flesta bilfabrikanter börjar producera nya årsmodeller i juli eller augusti.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Magnesium kåpor, inte plast ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.