AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.194

Hastighetsmätaren visar för lite (E36)

Har en 320i -93 E36 importerad från Tyskland 2001. Problemet med den är att hastighetsmätaren visar för lite. Ca 20% för lite jämfört med andra bilar. Dvs när min mätare visar ca 72 så visar bilen framför ca 90. Och så är det i alla hastigheter. Dvs min visar 45 och framför visar 50.
Har varit så ända sen jag köpte bilen 01. Det är inget riktigt problem för jag har lärt mig att det är så och anpassar därefter. Men efter att ha pratat med en däckfirma om att ändra däckstorlek från mina original 185/65/15 till 195/65/15 så uppkom frågan och då skulle alltså min hastighetsmätare visa ännu mindre!

Vad kan hastighetsmätarproblemet bero på? Vad kan jag göra åt det?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Det kan inte vara så att de du jämfört med har sk. Opelvisning = 15-20% för mycket.

Byta upp sig? Till vad då?
mo
4
mountainhill
325iM Sedan -94
Om jag inte mistar mig kan man mycket enkelt kalibrera sin hastighets mätare själv, genom att demontera mätarhuset och dra loss visaren och sätta fast den igen antingen högre upp eller längre ner..

Så har iaf jag gjort med varvräknaren efter montering av eftermarknads tavlor och tror som sagt att det är samma med hast.mät.

Mätaren låses av en liten kugge när man tar loss visaren och man kan på så vis spänna fjädern i mätaren mer eller mindre för att få rätt visning

Hel del pillande och "trail and error" innan man får till de men de funkar!!

www.mountainhill.se
E36 har elektroniska stegmotorer i klustret så dessa går ej att justera...såvida inte nålen sitter helt fel, men då skulle mätaren alltid visa en och samma offset, tex 10 km/h över hela skalan.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Kan man inte elektroniskt kalibrera om hastighetsmätarens visning? Om jag minns rätt från mitt surfande då jag köpte cabben heter det K-värde och kan utläsas via färddatorn (eller var det på mätarställningstavlan) av dej utan tillbehör men obskyra knapptryckningskombinationer - kan nog avläsas i alla fall men ändring kräver troligen datorkabel.
Åk till BMW om du vill göra det rätt. Vill du experimentera till bilen inte startar så finns gott om mer eller mindre bra ful-program som diskuteras friskt i andra trådar...
Jag skulle inte koppla till något ful-program till min bil i alla fall. Blåskärm (motsvarande) i motovägsfart är inget jag önskar mig :-)

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.