|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hur långt måste hjulbultar minst nå in? Låter kanske som en konstig fråga men fälgar är ju olika tjocka vid insfästningen - vinterplåtfälgarna är markant tunnare än sommar-alu-dito. Finns något minsta värde av hur långt gängorna måste gripa i varandra? Minst en bultdiameter eller? Och finns det hjulbultar med olika längd. Nya sommarfälgarna verkade tjockare än förra så jag blev lite fundersam. Sökte här utan framgång. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
Finns en grundregel inom verkstadsindustrin där bultens diameter gånger 1,5 är den minsta längd en bult måste ha gäng för att full styrka skall erhållas i förbandet ! För att vara säker så skall Din hjulbult ha grepp om minst 28mm då diametern är M14,dvs 14mm x 2 = 28mm. |
|
|
Det stämmer med den grundregeln som Alex84 nämner. Den ger tillräcklig säkerhet t.o.m. i mjuka konventionella konstruktionsstål. Du har M12x1,5 på bultarna så det skulle eg. ge minst 18 mm gängingrepp, men så tjock är inte axelmedbringaren, så bulten blir då att sticka ut på baksidan. Bak kan det vara lite riskabelt att ha för långa bultar då de kan göra rent hus i parkeringsbromstrumman om de tar i fjädrar och backar. Sätt i orginalbultar i orginalfälgar och mät utsticket från anliggningsplanet. Jämför sedan med att göra lika på alu-fälgarna så ser du hur mycket längre bultar du behöver. BMW´s orginal alu-fälgar använder sig av samma bultlängd som orginal plåtfälgar. Det är andra eftermarknadsfabrikat som kan kräva längre bultar. |
|
| Hjulbultar i olika längder kan du köpa hos däck-/fälghandlare. Tror att de säljs med intervall om 5 mm på längden. | |
|
På hjulbultar brukar man generellt säga att du ska ha utstick bakom fälgen lika mycket som bultdiametern, dvs M12 ger 10-12mm utstick Generellt brukar bultar för alufälg vara 28-30mm men det finns undantag såklart Alex, tankevurpa! M14x1,5 ska det väl vara? dvs 21mm |
|
|
Kan nog tycka att ca 10 mm utstick på fälgens baksida kan vara lite väl i underkant. Bromsskivans tjocklek ca 5-6 mm ger få 4-5mm gänga i ingrepp och mindre ändå med äntringsfaser inräknade. Ca 2,5-3 varv. Det håller med all säkerhet statiskt, men i längden... Skulle jag nämna några siffror jag skulle känna mig säker på skulle jag säga 15-22mm utstick, kanske upp till 25 och man kollar upp parkeringsbromsproblemet bak. |
|
| Finns orig. bultar hos BMW med ett antal olika längder, men många res.dels pers. hittar dem inte i systemet, men stå på dig de finns!Lycka till!/ Skruvarn. | |
|
@ E36: Nejdå,ingen tankevurpa ( 14x2=28 ) !! 14x1,5 = 21 helt rätt,men läst vad jag skrev så Förstår Du ;) Helt rätt ang axelmedbringarens bredd. Man kan mäta utsticket genom fälgen när man har hjulet demonterat genom att ta en bult och se hur långt den sticker ut på baksidan av fälgen. Men,bromsskivan stjäler sin bredd innan det kommer gängor för bulten,därav att bult diametern ggr 2 är att föredra som beräkning. |
|
|
Jag förstår att 1,5-2*diametern ska vara gängingrepp. Men jag förstår inte hur bromsskivorna komme in i bilden. Fälgen ligger an mot en klump med gängade hål (ved det nu kan heta) och där är väl gängor direkt i hålet. Jag tänkte mäta på enklare sätt, nu när däcken är monterde, jag skruvar ut en skruv, mäter hur långt den sticker ut då jag håller den in i hålet och sedan skruvar jag inte skruven och mäter hur mycket den sticker ut nu. eller så mäter jag bara hur långt man ser fria gängor från fälgen i skruvhålet där bultskallen ligger an, till gängorna tar slut vid bultskallen - även här borde väl skillanden vara gängingreppets längd. Och bromsskivorna är väl inte en del av detta? Eller är den gängade delen med hål i, navet, en del av bromsskivorna också. Jag tänker bromsskivor som den polerade delen där bromsbeläggen polerar blankt och att bromsskivorna är monterade på navet men då jag aldrig fudnerat på att en byta bromsskivor så det är kanske fel tolkning av skivor/nav av mej eller? Eller är axelmedbringar det som jag kallar nav? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Bromsskivorna träs på likt fälgen men har frigångshål ca 14 mm. Därför börjar gängorna i axelnavet 5-6 mm innanför bromsskivan där fälgen också ligger an. Attt mäta som du menar är ju helt ok. Men det finns nog inte mer än ca 12mm gänggods i navet ändå. Men om du inte ökar längden mot orginal, slipper du att det tar i p-bromsgrejorna bak. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.