|
|
|
|---|---|
|
Min 323iT E36 är iofs ganska billig och bra, men nu kommer den att behöva få mil på sig. Jag och tjejen gillar den, så helst vill jag ha den kvar, åtminstone tills jag vet hur bra det ser ut framöver. Däremot vill jag inte gärna byta BMW mot nåt annat. Är BMW:s dieslar nåt att ha? Måste man i så fall gå på väldigt nya bilar? Ev. kan en motsvarande diesel vara intressant, men är det nåt att ha? Jag räknar med runt 20 mil per vecka, troligen mer. Tips? Power is FUN without Control | |
|
20 mil per vecka är ju inte mycket. När jag reste som mest blev det ledigt 6000 mil/år i tjänsten. Kör du med din 323 den tar ju endast 0.8 vid normal körning. Byta upp sig? Till vad då? |
|
| Drygt 1000 mil var ju inte farligt. Känns som att diesel knappast är något som lönar sig baserat bara utifrån den aspekten.. | |
|
Ja, det kommer garanterat att bli dyrare att byta bil för att få ner förbrukningen. 20 mil per vecka ger endast ca 900 mil per år om man räknar med 45 resveckor. 900 mil x 15kr/mil = 13 500kr/år 13 500kr / 2 = 6 750 kr/år för en diesel. 6 750 kr minus diff på skatt(förmodligen kring 3 000kr om man räknar med en motsvarande diesel som din 323) = Besparing på endast ca 3 750 kr och år = Ingen idé att byta bil för att spara pengar. Däremot kan man ju alltid byta om man skall köra längre sträckor till en bil som är nyare pga bättre komfort osv.. men det kan bara du svara på om det är värt det. Jag kör ca 14 mil/dag för att komma till jobbet - så jag bytte till en bil med mycket komfort, och passade då på att ta en diesel. Alla siffror är ungefärliga. /Andreas. |
|
|
Som ovanstående skriver så är ju 20 mil per vecka inget som bör leda till att man behöver byta bil för att spara pengar. Två dagar till jobbet ToR så har jag passerat 20 mil. Kör du mellan 1000-2000 mil så är det inga stora skillnader i kostnader mellan en bensin eller diesel om du jämför motsvarande modeller. Kör du mer än så så blir vinsten större ju mer du kör om du väljer en diesel. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.