|
|
|
|---|---|
Mentol |
Hejsan, jag undrar hur mycket det skulle kunna kosta att trycka ner en turbo i en 2002:a, och hur mycket effekt man skulle kunna räkna med. Hur är det med besikting? Nån som gjort ett liknande bygge och har en ungefärlig prislapp? mch Mentol |
|
Gör en sökning typ "2002 AND turbo" så kommer du få en del intressanta träffar. /Anders C |
|
imenhoteb |
Hej Finns nog flera som gjort det där här!!Har en 02 som jag trycker ner en ´T25 turbo med ic å delorto förgasare å så tillkommer ju en massa andra små saker på det...skulle tippa på från 0 kr till 100 000???... |
|
Jag kostnaden kan ju variera rätt mycket, beroende på om man kör snick eller seriöst. Själv kör jag något mellanting, Dubbla dellorto 45:or, smidda kolvar, Schwitser turbo etc. ca. 400hk trycker den ut... /Danne |
|
Mentol |
02TIC Låter häftigt ditt bygge, några bilder? Tider eller nåt? Har faktiskt funderat på andra bilmärken (no offence) men då har jag fastnat lite för 2002an. En turbomatad då givetvis. Jag skulle vilja ha en gammal skruttigbil som skrämmer skiten ur nyare "racers" vid rödljusen, alltså 0-100 ska gå undan, men även kunna använda någorlunda bra som bruksbil, och en 2002 i mitt tycke är smått perfekt, skulle kunna bli ett löpande projekt. Alltså utvecklas med tiden, köpa bil, börja fila lite grann osv sätta ett tak för budgeten, och sedan nästa sommar jobba in mer budget pengar... Erfarenhet och kontakter finns till hands, enda problemet skulle väl vara pengarna som behövs, men det går att ordna... Nån som kan säga ca vad jag skulle få ut genom, låt oss säga 30 000, ett budgetbygge visst, men alltid nåt att börja med. Mer pengar skulle sedan sättas in eftersom... //-Mentol- |
|
Ja, 30000:- kan du komma rätt långt på, du kan ju t.ex köra på förgasare, fast tändning etc. då spar du in en del kulor. Fast räkna med att det alltid blir dyrare än man tänkt sig. Har inga tider på min än, med det kommer nog framöver. /Danne |
|
Mentol |
Ok, blir intressant med tiderna... Jo det är klart, men budgetar är till för att sprängas.. Men OM jag skulle bygge en 2002turbo så skulle det ju bli ett rullande projekt. Lite trim, köra en sommar, sen lite mer trim...undrar hur bilen håller då... Skulle vara en fröjd att dra en nyare sportbil, dom skulle ju känna sig förudmjukade...=) 30 000, då menar jag spartansk. Bättre bromsar däck mm. är ju ett måste för att hålla sig på vägen, men då finns det ju begagnat... |
|
Man kan gå många vägar. Vill man ha många hästar är en trycktätad förgasare rätt melodi då det går få ut en hel del hästar som 02TIC har gjort. Jag har gått en annan väg och fått en pigg bil ändå. På min 02:a sitter ett hemmabyggt grenrör som placerar turbon i höjd med ventilkåpan. Insuget är från en gammal e21 (ser exakt ut som tii-insuget. Kylaren är från Volvo 240. Intercoolern är från 93 Aero. Tändningen är ändrad en. följande: Tändspolen bytt till en med ballastresistor och kraftigare gnista och tändningen går via en liten elektronikbox som heter EMS-5 (GIK-turbo) som ställer tillbaka tändningen då givaren i insuget börjar känna laddtryck, allt för att förhindra spikningar. Insprutningen är billigaste möjliga, en K-jetronic från SAAB 900 T (8-ventilaren) med spridare från 323i (e21) räcker inte det så kan man ju alltid gnista sprutet så att det räcker till ca 220 bhp (dock DYRT .. !) det ska räcka till ca 180 bhp. Turbon köpte jag ny från en snubbe som ligger på en hel del aggregat och eftersom jag ville ha en moderat pigg 02:a så blev det en lättrycksturbo från SAAB95 (GT17) och med 0.4 bar laddtryck har jag 170 bhp och ett vrid på 250Nm från 1500 rpm och en bra bit upp i registret. Har du frågor så ring eller skriv. 070 5988469 Michael |
|
imenhoteb |
Du uppe här sa att du hade EMS5???hur funkar den e det värt pengarna ...det finns ju en som heter EMS6 ochså .....har en 1,8 turbo som är helt orginal i tändning förutom tändspolen MSD blaster......ger den nått den där boxen ...kan man gå över 1 bar??vilken ska jag köpa i så fall ....6 skulle ju va bra....åter går till normal tändning efter den kritiska tändpunkten!!! |
|
02TIC Har du någon bild på bilen eller har du varit på nån träff? Vad är din bästa tid på 402? Borde ju vara låga 12or? =) //Kristoffer |
|
|
Har ej varit på någon träff än, har precis fått klart den. Jag har några bilder ligger i datorn, har du några bilder på din?, byta:) Ja, låga 12:or tycker jag inte skall vara några problem! Berätta gärna lite om ditt bygge! /Danne |
|
|
02TIC Jag mailar dig... //Kristoffer |
|
Emil nilsson |
JAG HAR SJÄLV HITTA ETT projekt en 1802 förstärk med 2002 tic motor i neddrevad växellåda piskar bra säjer han 9000kr får jag köpa den bra pris på tanke vad motorn är värd idiot 2002 sportstolar /emil |
imenhoteb |
Har startat 02 bmw !!!turbon funka i alla fall!! utan avgassystem å tryckrör ....men e väl snart på plats det å!!Vinter bilen!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.