|
|
|
|---|---|
|
Det är ju erkänt viktigt att ha en stark och fin gnista i förbränningsrummet för att få så optimal förbränning och hög effekt som möjligt. Därför är det ju inte ovanligt i racevärlden med tändningsförstärkare och oljekylda tändspolar osv. Bmw har ju en jättefin lösning med en tändspole per cylinder på sina m50/52 motorer. Detta ger en mer exakt tändning och starkare gnista per cylinder. Har haft ett par bilar under årens lopp som gått sämre när dom blivit varma och detta har efter lite felsökning visat sig vara tändspolen som börjat mattas ut. En tändspole tappar ju en hel del effekt när den blir för varm. Eftersom bmws tändspolar sitter direkt på toppen och denna blir steka-ägg het där under motorhuven så bör ju tändspolarna känna av detta. Jag funderar därför starkt på att sätta disanser på bultarna till spolarna ( ca 5 cm ) och skruva på tex en del kopparbromsrör på tändstiftet så den har fullgod kontakt med tändspolen och sätta en gummislang runt denna så inte gnistan hoppar in i toppen istället för stiftet. Alltså bygga ur tändspolarna ifrån toppen en liten bit för att också dra en kylkanal från höger dimljushål in till dom upphöjda spolarna. Och ta bort den bakre tätningslisten ifrån motorhuven för att evakuera luften. Detta bör ju kyla ner tändspolarna en del och förhoppningsvis göra förbränningen mer effektiv. Någon som har provat något liknande på en e36a? | |
|
Kan ju tillägga att jag började forska om detta i och med att bilen går bättre när den är halv-varm. Trots att oljan inte har fått upp temperaturen ordentligt och har högre densitet. Givetvis är ju inte heller insuget så varmt så luften in i motorn är något kallare, fast plastinsuget leder ändå inte värme så bra så det har väl inte jättestor betydelse. Sedan sitter ju tändspolarna gömda under en plastkåpa till råga på allt... Detta borde göra att tändspolarna blir ännu varmare eller? |
|
|
Förstår din teori men tror knappast att det gör någon som helst skillnad! Skulle det vara så dramatisk skillnad så tror jag att bmw hade löst det på ett helt annat sätt ifrån början. Börja med att plocka av kåpan och se om du tycker att det hjälper? Tycker mer att om du nu har så stor förlust så tycker jag hellre att du ska börja byta tändspolarna till nyare.. dem blir ju slita på bmw motorer! Helt enkelt kolla över så alla komponenter i tändsystemet, så dem är hela och fina samt i god kondition. Det är iallafall vad jag hade inriktat mig på först innan jag börjar göra distanser och förlänga osv. Vet inte vad andra har för åsikter? // Jesper BMW är livets mening |
|
| kanske bygga ett litet fläkt system till spolarna ? eller att bygga en lite ledande luft kanal från grillen till spolarna | |
| Jag tror inte själv det göt någon större skillnad men är nyfiken på att göra modden ändå. Det är ju inte några pengar i det. Kan ju rapportera efter om det kändes någon skillnad... | |
|
Håller med JesperPM jag, tror inte de bli nån skillnad. Men skruva kan va kul, så prova går ju alltid /Jonas |
|
|
Tycker inte du ska prova detta,minsta glapp resulterar i att dme stänger både spole och spridare,dessutom så är risken stor att du bränner transistorer i dme.Sen att boxen är kodad gör bara saken mer riskfylld. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Jag är också tveksam. Om bilen går bättre halvvarm så beror det nog på hur bränsleblandning och tändning är ställd kontra temperaturen, om motorn styrs closed eller open loop osv. Sen måste man fråga sig om BMW sätter dit spolar som inte klarar temperaturen? mvh/ Anders |
|
|
Jag går halvvägs och tar bort kåpan och monterar en kylslang ifrån fronten med något form av munstycke som blåser kalluft på spolarna... Så får vi se om jag känner någon skillnad :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.