AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.995

Piratgrejor jämfört med orginal? ändrad åsikt här..

Ni
148
Niklasw
BMW 540IM 6vxl 2001
Jag har aldrig haft nåt emot piratgrejor sålänge de fungerar och gör sitt jobb och har alltid tyckt de fungerar.

Idag blev det efter många om och men av att kupefläkten skulle bytas eftersom den kan kvittra lite ibland på vissa varvtal. Så efter att strömmen brutits, trälister, mätarhus, handskfack, airbag demonterats, alla skruvar tagits bort, alla kontakter tagits ur, isolering och blablabla några timmar senare så är fläkten bytt och allting återmonterat. Då låter fläkten som ett jetplan och är dessutom i obalans så bilen vibrerar på högre fläkthastigheter...
Detta var inte boschfläkt eller vad de är orginal utan kopia, jag kollade innan att balanseringsblecken satt på fläkten.
Så nu får man köpa ny fläkt plus göra om allt igen, lagom less...

Vad tycker ni original eller LingLong deluxe? Eller beror de på vad de är för del?

Såhär trevligt är det.
Länk

mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Tjena,skulle bara säga att jag oxå råkat ut för Ling-long skit mkt på sistone:
Dimljus m5 som säljs överallt på nätet,billiga men går ej att justera riktigt.
Strålkastare sk Depo som pekar ut utanför skärmkanten,och inte heller går att justera ordentligt.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Köper man reservdelar på tex mekonomen är det i princip aldrig någon skillnad,är ofta samma tillverkare som ligger bakom originaldelarna som dom säljer där.
Tex remmar,bussningar osv..alltså slitdelar.

Köper man tex några lampor,speglar etc som är mer styling till kostnader som ligger långt under original ska man nog inte förvänta sig så värst mycket.

Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Har handlat både M paket och lysen runt om från e-bay till e39:an och visst dem håller inte topp kvalite men dem är tillräckligt bra för sitt pris anser jag.

Dock gällande slitagedelar osv så håller jag mig till org.

Beemer 4 Life!
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Jag har en spricka i mitt ena dimljus (m-paket) och är inne på om jag ska handla ett original hos BMW, ca 1500:- om jag inte missminner mig, eller två "kopior" för samma pris. För det första känns det ju schysst att byta båda då de är ganska blästrade. Med sagt så känns inte 3000:- motiverat om det finns kopior för halva priset, kan ju köpa två set för samma pris om det skulle bli nåt knas då. Fattar inte hur lite glas och plast kan vara så jäkla dyrt. :/
Haas: Vi har ju bl a en tråd på forumet där Mekonomen till sist gett ersättning för livsfarliga bakvagnsbussningar (var som suddgummi), så "i princip aldrig någon skillnad" vet jag inte om det stämmer.
Det finns fler exempel, men inget jag har aktuellt i minnet just nu.

Själv köpt SAAB-delar på Mekonomen som var rent skräp, tex drivaxeldamasker, löstes upp inifrån efter 6 månader (använde givetvis medföljande fett). Sedan jag bytte till BMW handlar jag aldrig reservdelar av mekonomen.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Sa heller inte att ALLT håller samma standard hos dom, finns alltid "skräp" som rinner igenom systemet.
Finns ju även originaldelar som inte håller den kvalitén som den bör.

Har köpt en hel del saker på Mekonomen genom åren, och jag har aldrig upplevt att det varit något problem.
Sen är det ju en annan sak att dom sen är dyrare än vad bmw själva är på en del saker.
Kom på en sak till: Köpte en kylare till SAAB 900 på Mekonomen. Gick sönder efter 1,5 år. Ännu ett exempel på deras kvalitet. Var 1500 lägre pris än original, men vad hjälpte det? Blev dyrare i slutändan.

Inte en enda originaldel jag köpt på BMW har krånglat, och det är mycket jag bytt genom åren.

Tyvärr har ju inte BMWs kvalitet blivit direkt bättre genom åren, så jag är egentligen inte nöjd där heller alltid. Fungerar gör det dock.
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Tex Mekonomen är kanske i det bättre gänget med piratdelar men att en del är tillverkad i samma fabrik betyder väl inte alls att det är samma kvalitet som original? Köparen bestämmer väl vad de vill ha för kvalitet och tillverkaren håller sig till detta?

Vid ett tillfälle bytte jag två styrleder på min gamla 323, en från Mekonomen och en original, skiljde 20 spänn i pris. Den från M var helt rostig efter ett år, originalet var som ny. Alltså skillnad i ytbehandling. Om detta skiljer, varför skulle det vara samma under skalet?

Däremot köper jag gladeligen både pirat och original. Det beror på vad det är för del och hur gammal bilen är tex.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är stor chans att det bara är ytbehandlignen som skiljer. Där går det att spara en slant, både på logistik och själva doppet.
Vad det inte går att spara på är att göra fler verktyg för gjutning eller kanhända att styrleder t.o.m. är smidda. De görs troligen på samma ställe.
Jag har inga problem med piratdelar egentligen. Vad jag vänder mig mot är Mekonomens prisbild för dessa delar jämfört med andra utan att det återspeglas i kvaliteten.
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
håller med fullständigt.Hur kan man som Mekonomen ta ut så saftigt för piratdelar? förväntar mej att pirat ska vara billigare varför ska man annars köpa dom? När man tex köper bromsbelägg på Biltema kan man ju inte ha så höga förväntn med tanke på priset...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.