|
|
|
|---|---|
|
Standardbatteriet i min 330 hade gjort sitt (efter 9 år). Pris för nytt hos Förenade Bil var 2400 kr (vet ej om det möjligen var inkl. montering, men det frågade jag inte om). Köpte ett Tudor TA852 för 1564 kr ("Bäst i test") Den gode "doktorn" tipsade om att ha spänning på vid byte för att inte riskera problem med radioinställningar, koder, startspärr etc. Provade om cigg-uttaget var aktivt med avslagen tändning, men det var det ej. Parallellkopplade därför ett annat bilbatteri till polerna på det som skulle bytas. (Med vanlig "hemmasladd"). Gick fint att byta batteri. (Fick lägga en distansbricka av plywood under tryckfästet eftersom det nya batteriet var 15-20 mm lägre än standardbatteriet). Kopplade loss parallellkopplingen och allt funkade som förut, dvs klocka, radiostationer etc. Så de kan jag rekommendera. Mvh / WGG | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Helt onödigt arbete på en E46, att ställa in klockan är inte så svårt och radiostationerna försvinner inte för att du hänger av batterikabeln. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag har gjort som WGG då jag inte visste inte vad som skulle raderas, vilka reglersystem som ev skulle behövas läras om o.s.v. Tycker WWGs initiativ var bra men kanske inte lite onödigt (sett i backspegeln). "Better safe then sorry" mvh/ Anders |
|
|
Jag är medveten om att det antagligen var onödigt, men det tog endast 5 minuter extra, så jag tyckte det var värt det. Skrev inlägget här under "samtliga modeller" för att andra ska kunna få nytta av det. Exempelvis har jag läst att E60:an ska vara lite "stingslig". Det finns också trådar om airbagslampor på z3:or som börjar lysa vid batteribyte etc... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är ju så att får man elektronikproblem, ska man lossa batterikablarna, lägga ihop dom i ett par sekunder sedan vänta minst 20 minuter innan man återmonterar dom. är väl typ Clear -Alt -Delete på Windowsspråk Att nån skulle falerar bara för man byter batteri är inte troligt, men som sagt hängslen och livrem är ju aldrig fel. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Nollställs inte indikeringen för bromsvätskebyte när man gör bilen helt spänningslös? | |
|
Inte då. På vissa konstruktioner "ruckas" tiden lika mycket som tiden för bytet tar, men 5-10 min spelar ju ingen roll på 12-24 månaders intervall. Precis som Hasso skriver så sker inget speciellt när man bryter strömmen en stund, Doktorn tänker nog på modeller där stereo och annat tappar inställningar, men det skiljer mellan olika biltillverkare. FP |
|
|
Det finns t.ex gamla Fordar (ehh) som vid batteribyte behöver ca 5km inlärning innan motorn går som den skall. Förbehållet att man inte vet det som hasso och Folke beskriver så tycker jag WGGs initiativ var bra. mvh/ Anders |
|
|
Jag kopplade startkablar på +polen och jord i motorrummet vid batteribytet på 750 E32an jag hade. 628csi |
|
|
Är det inte så som Adelson att det på äldre modeller, t ex E36 inte fanns backupbatteri för t ex bromsvätskeräknaren eller kan det vara så att när bilen blivit gammal så funkar inte backupbatteriet längre så att du verkligen tappar vissa saker då blien blir späningslös. På min E36a försvinner kör distans på trippmätaren vid späningslöshet. Bromsvätskeklockan vet jag inte säkert. På en 16 år gammal bil så kanske inte ett ev backupbatteri är så fräscht längre.... /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Det finns vissa risker med att hänga på ett yttre batteri på anslutningarna i motorrummet. När man samtidigt lossar kablaget och byter batteriet t.ex bak i bilen så är det lätt hänt att kablarna råkar komma mot bilchassiet eller varandra, med risk för kabelbrand och tråkigheter. FP |
|
| Vet inte om jag läst någonstans att den nollställs, eller om det är ett felaktigt antagande jag gjort utifrån det som står i serviceboken. I boken till E46 står bara att indikeringen för bromsvätskebyte inte stämmer om batteriet varit bortkopplat. Jag minns inte vad det står i boken för E36. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.