|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Leonid: SMG II växlar själv ner när varvet är för låg för vald växel. SMG II har inget dragläge, aggerar precis som en manuell låda när man står still, dvs man behöver inte stå på bromsen för att bilen inte skall rulla framåt/bakåt. Skall man göra en rivstart kopplar man ur antispinn, väljer läge 6 på lådan sedan för man spaken frammåt, trycker sakta ner gasen, då varvar lådan upp till ca 3500varv om jag minns rätt, sedan när man släpper växelspaken så sticker bilen iväg med en optimal start, detta sliter dock rätt hårt på koppling/låda sägs det, vissa verkar kunna göra hur många som helst och vissa ett antal mindre, har aldrig testat men någon gång kanske =) SMG II är en manuell låda (samma som i den manuella) dock med en hydralisk koppling. SMG II har ett automat läge, dock är detta läget inte alls så mjukt och lent som en riktig automatare. Hoppas detta svarar på några av dina frågor =) |
|
|
@ Echelon Tack så mycket :) BMW-320I E36, M50 B20 |
|
|
D.v.s. om man står i någon typ av backe så måste man själv bromsa, annars rullar man åt det håll backen ämnar att luta. However, för att göra starter i uppförsbacke lite mjukare kan man hålla in vänster paddel så lägger smg kopplingen i dragläge så att man slipper ryckiga starter. Det är också möjligt slira på kopplingen med lätt gaspådrag så effekten är inte så definitiv som du beskriver med merca-bussen. // Stefan |
|
|
Jag har precis vart och provat en M3 -2003 men den är uttagen sent 2002, november tror ja .. från när är de garanti servicen är gjort, kolvringar o pump o grejjer ? De som va dåligt på 01-02orna .. för de fanns inga sånna papper på denna bil! Jag vill bara försäkra mej om att de är lugnt me den!:) Förövrigt så blev ja helt kär i bilen, aldrig kört en Bmw M3 förrut.. men om allt är som de ska med bilen så kommer den vara min om inom några dagar :) MVH/ Sheckler! |
|
|
Jag har en jättefin M3 Cab -04 SMG att sälja. Hör av dig om du är intresserad. /Jimmy |
|
|
Tyvärr så är ja inte intresserad av en Cab! Men tack ändå :) |
|
|
Du får kontakta bmw och göra ett service utdrag på bilen, är den svensksåld så ska det inte vara några problem. Från vilket datum blev m3an åtgärdad redan från fabrik? |
|
|
Ja pratade med Bmw i örebro i dag, och de stog inget om den att den hade vart inne på nån garanti grej, men köparen hade ändå ett papper från Bmw där de stog att de va bytta Vevstaks nånting ? o de va 2 år efter att bilen togs i bruk ? |
|
| Alla svensksålda bilar ska väll vara åtgärdade vad jag förstår.. | |
|
Köpte mej en M3 e46 SMG II -03a i fredags :) Så jäääävla nöjd! |
|
| bilder? | |
| Ska ta lite bilder i helgen, så de kommer upp då!:) | |
|
Låter bra :) Ifall växellådan börjar krångla vill man nog ha en manuell inte en SMG2...fort kan det nog bli både dyrt och halv krångligt hitta felen |
|
| Äsch risken finns ju att även en manuell låda kan krångla och det blir inte heller billigt så självklart fördrar jag en SMGII. Det är ju enligt mig en fin upplevelse man bara måste ha någon gång i livet. Manuell kör man oftast dagligen så det är inte något speciellt med den. | |
| Nja men hitta felet på en manuell låda är nog oftast enklare än om det är nått elfel tjosan på SMG 2 lådan. | |
|
Grattis sheckler! SMG 2 verkar väldigt pålitlig, jag skulle inte tveka att välja SMG 2 framför en manuell. Främsta anledningen med med manuell är att de är billigare att köpa tycker jag. Eventuella elfel kanske är knepigare för garagemeken men inte alls säkert de är lika knepiga för en verkstad med tillgång till diagnosverktyg och god kännedom om systemet. Tycker du ska vara glad att du köpt med SMG, mycket lättare att sälja när det blir dags. Ska man gå och vara rädd att saker pajar bör man köpa utan AC och elhissar också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.