AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.736

Funderingar kring : Bmw M3 E46!

Sida 1 av 2
Ja går i tankarna om att införskaffa mig en Bmw M3 E46! Har kollat en del på forumet men inte hittat dom svar ja vill, kanske har tittat dåligt ;)

Tyvärr så kan ja inte så jätte mycket om dom, men de verkar finnas folk här som vet en hel del :) Så ja har lite funderingar om de är någonting specilet man ska kolla efter o lyssna efter ? Nån årsmodell man ska "akta" sig för ? Om man kan kolla upp om dom är importerade? verkar som att en del säger att dom är svensksålda och sen är dom inte de! Jaa saker i almenhet bara som är bra o veta !:) Och vad är att föredra, SMG låda? eller vanlig manuell?, har aldrig kört nån bil med SMG låda!

Mvh/ Sheckler

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
M3an är kanon på alla sätt. Smg-låda är att föredra. Kolla även upp försäkringspremien så att det inte kommer som en överraskning för dig

//Stefan

Mina bilar:Länk
StefanL: SMG kanske är att föredra för dig, för mig är SMG ett stort skämt :)
Allt beror ju på vad du har för budget. Som det ser ut nu så får du en 01:a för under 200.000 ganska enkelt medans dom fina 05:orna kostar uppemot eller strax över 300.000..

Om du har råd skulle jag sikta på en så sen modell som möjligt just pga att en modellserie alltid är som bäst i slutet, när eventuella barnsjukdommar o andra fel fixats till från fabrik. Visst har dom flesta tidiga exemplaren fått garantireparationer på vevstakar o allt vad det är så det är ju egentligen inga problem, bara du kan verifiera att rep. är gjord. From 03 har ju bilen fått en s.k "facelift" vilket inte var någon jättestor förändring. Det ingick följande (vad jag vet) Annan design på bakluckehandtaget, annan design på baklyktorna, diodbaklyktor, annan mjukvara i navin, har för mig att det var någon invändig uppdatering på ac-designen oxå.. From sena 04:or (tror jag) uppgraderades fjädringen till en aningen tightare set-up..

Gällande SMG II-lådan så är ju smaken som baken. Jag har kört både manuell och SMG II och jag tycker SMG'n är överlägsen. Den känns lite udda i början om man inte är van vid paddlar, men man vänjer sig snabbt.. Här får du helt enkelt testa dig fram, men se till att köra en ganska ordentlig bit, gärna inne i stan där du får växla mycket o verkligen känna efter hur du tycker att lådan beter sig. Efter ett tag lär man sig att dosera gas o timea växlingarna trots att det är en sekvensiell låda vi snackar om. Växlingarna kan göras silkesmjuka, även i läge S6.. (lådan har 6 olika lägen där man kan ställa in den "hårdhetsgrad" man trivs bäst med.

Rostskyddgarantin utökades oxå från 6 år till 12 år på 04:orna om jag inte missminner mig.

Huruvida bilen är svensksåld eller inte är ju väldigt lätt att kolla upp, så det borde inte generera några problem. Bara att ta regnummret o börja forska:-)

Det var vad jag kom på just nu. Skulle jag komma på något mer så skriver jag igen bara.

Hur som helst så är det en underbar bil. Finns nog ingen bil i den klassen som är mer prisvärd vad jag kan komma på nu i alla fall.

Lycka till!

Mvh
Dennis
Bra sammanfattat Dennis!

Se bara till att du har papper på vevlager + oljepumpen, import eller svensksåld spelar i stort sett ingen roll så länge du har papper på allt.

Köp inte första bästa billiga bara, det är oftast de som blir de dyra, stirra dig inte blind på mil eller årsmodell heller, skicket är det viktiga!

Lycka till!

Tackar för väldigt bra svar :) De gjorde mej rätt mycket klokare! Mvh /Sheckler!

Phoenix: Då är alla nya m-bilar ett skämt för dig då alltså? Eller är det bara på M3E46 den är ett skämt?

Länk
Uttryckte mig lite klumpigt då E90 M3 finns med manuell låda, alla nya m-bilar utom M3 E90.

Länk
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Som sagt innan så prova både manuell o smg och gör en egen bedömning.
Har själv min första smg och mitt val blev kanon.
Du kan ju lämna in på M också så kan dom kolla hela bilen till dig.

Viktigast är nog din första känsla du får av både bil o säljare.
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Milen skulle jag säga är ganska viktiga då du kan täckna maskinskade försäkring på bilar som rullat mindre änn 12000 mil.
wendtan: Ja du uttryckte dig väl klumpigt, sen borde även du veta att det är natt och dag mellan SMG'n i M3 E46 och M3 E9X!

Trampade jag på en öm tå för att jag föredrar manuell framför SMG eller?
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Jag har SMG i min M3,och jag valde det efter att ha provkört båda delarna....
Phoenix: Det är inte SMG i E90, det är DKG :)
My bad, givetvis menar jag DKG =)

Finns inget rätt eller fel, köp det som känns rätt helt enkelt.

Jag tycker det är roligare med manuell :)

Trevlig helg!

de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Var också lite kritisk till smg i början men när man väl har lärt sig den så är den guld, speciellt vid bankörning. Enda gången den enligt mig inte är optimal är vid stadskörning. Annars är den grym och jag lovar att bmw m menar allvar med den.

// Stefan
Smg utan och blinka, Att köpa en m3 utan smg är som att äta en glass utan strössel =)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag kan bara hålla med er som förespråkar smg-lådan. Jag tyckte den var överlägsen den manuella
i synnerhet vid bankörning. Som DennisH sa tidigare, gick det att få lådan att växla mycket mjukt som fint. Vi hade bilen till fjällen några ggr och även vintertid funkade M3an klockrent med lådan inställd i läge 1. Men mestadels blev det läge 2-3. Det är nästan så man blir sugen på en e46a igen:)

//Stefan

Mina bilar:Länk
De lutar åt att de blir en med SMG, de lockar mig mer .. manuell låda har man ju redan kört med så mycket och arbetsbilen har de så ;) Kan man variera sig lite! Tack för era svar :) Nu gäller e bara o hitta en bil också! :) Mvh/ Sheckler

_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag ser inga fördelar med manuella heller framför SMGII, men smaken är ju olika... jag växlar oftast med spaken när jag vardagskör och inte paddlarna, automatläget är en rätt trist historia.. bara om man får ett tfn samtal eller liknande som den går i.

/Tobbe
Le
129
Leonid
135i Coupe
Har en fråga ang SMG
Jag har knappt en susning om vad det innebär mer än att man kan växla med paddlar.

Hur funkar det? Har man fortfarande en koppling i bilen? Vad sker när man ska stanna vid rödljus? Är det mer som en automat fast med en "riktig" växelåda? Och hur gör man en rivstart? Med den manuell låda är det ju bara att varva upp och möta med kopplingen. Kan man göra detta med en SMG? Eller blir det som med en automat. Bara trycka ner pedalen utan att varva upp.

Jag körde en sommar en merchabuss med nån liknande låda. Och la man i ettan så kunde bilen rulla både framåt & bakåt utan att motorn drog alls. Tills man gasade till då högg det tag i växeln. Skitjobbigt när man skulle backa och hålla på. Och värst var det om marken lutade. Man kunde inte alls känna dragläget mot nån koppling! Man körde som om man aldrig kört en bil överhuvudtaget... Funkar det samma som på SMG?

Fråga två: Vad är et för skillnad på SMG och SMG II och DKG?

BMW-320I E36, M50 B20
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Smg 2 är en manuell låda med automatisk koppling som även går att köra i automatläge.
Lådan växlar inte av sig själv före varvstopp, lådan har funktioner som burnout mode och launch kontroll.
Ingen kopplingspedal i kupen alltså och man växlar med spaken eller med paddlarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.