|
|
|
|---|---|
|
Ni som har mappat era bilar hos ESS Tuning. Hur har ni gått tillväga när ni bokar tid för mappning? Vet någon om dem säljer handenheter till bilarna eller måste man åka upp varje gång man ska återställa bilen? Tar dem extra betalt när dem återställer och sedan mappar igen? Bänkar dem bilen före och efter? Nikeman, om du läser detta...hur gick du till väga när du mappade din E92 hos ESS? | |
|
Jag åkte dit. Han skruvade ur ECU'n och kopplade in den i något hemmabyggt ställ. Därifr¨ån läste han ur programvaran, och mailade den till sin kollega (vad han nu hette) som satt i USA. Där mekade han om programvaran och efter någon timma eller två mailades den tillbaka och mekades in i boxen. Sen monterades boxen och han som var där och hjälpte mig tog en provsväng. Sen kom han tillbaka, jag cashade och sedan drog jag därifrån längs dom slingriga Norska asfaltsgrusvägarna. Nej dom har ingen box (hade inte då iallafall). Och ja, man måste åka dit för att återställa bilen. Bänkar gör dom kanske om man ber om det. När jag var där hade dom någon M3 kompressor uppspänd i rullarna så det passade sig inte så bra. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Tack Nikeman för svaret! Förstår jag rätt nu att du bara åkte upp till Norge utan att ringa eller boka tid för din bil? Låter lite "oseriöst" att han tog ut din ECU, läste ur din originalfil, fick en trimfil som han matade in i din ECU, åkte ut och testade din bil och sen tack o adjö. Vad tycker du som har haft dem, rekommendera eller inte? |
|
|
Jo självklart bokade jag tid först. Ringde dit och prtade med dom. HELT OMÖJLIGA att maila med. Jo det kändes lite sådär när man var där med seriösiteten... Blev även nerväs när han plockade ur min ECU då min pärla bara rullat 150 mil så var jag ju livrädd! Hur som helst. Orkar man åka dit, så rekommenderar jag dom verkligen. Jag var ju som känt Riktigt nöjd med bilen när jag åkte från ESS Tuning. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
| Börjar nämligen fundera starkt på ringa upp dem, för en viss annan bra firma här i Sverige verkar absolut inte vara intresserade av att ha kunder överhuvudtaget. Tror jag har ringt över 15 samtal den här veckan bara och 5-6 förra veckan...för att boka en tid. Jag har fortfarande inte fått en tid.... DET tar jag oseriöst... | |
| Om du ska återställa och mappa på nytt så tar det ut en kostnad på 1500:- | |
|
Bayer: Varför kan du inte boka en tid hos V-Tech menar du? Jonis brukar väl aldrig vara omöjlig.... ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Nä Jonis är inte är omöjlig...han e BEDRÖVLIG på att ta vara på kunder!! Jag har ringt och sökt honom flera gånger under denna men även under förra veckan. Jag ringde till och med till Maxe Bil eftersom han aldrig svarar.Man börjar undra om dem är rädda för att få kunder och då är det stort jävla frågetecken på vad det är som är fel på dem. Jag har alltså ringt Vtech och Maxe totalt 20 samtal bara den här veckan!! Sist i onsdags blev jag lovad att bli uppringd....har fortfarande inte fått något samtal än. Har blivit lovad att bli uppringd så många ggr att jag tappat räkningen. Jag har mailat, jag har skrivit 100 tals gånger till han på MSN, men inget svar. |
|
|
Herr Bayer. Jag o min polare med M5:an skall upp o programera om våra bilar. Behöver du tid så kan du hänga på oss. Angående killen i USA. Han är en utav ägarna. Asbjörn. Det är Asbjörn som har kunskapen att finjustera mapparna. Det tog en hel helg att optimera min 335i och 20tal bänkningar. + en hel del rally körning. ESS har också full kontroll över motorstyrningen på BMW. Så något hemma bygge vet te fan om det är. Utvecklingsverktyg är aldrig snygga. Jag har fullt förtroende för dem. |
|
|
Tack för erbjudandet om sällskap Barry. Men om dem ska ha 1500 kr för varje återställning som Dudda" så vete fan om det är lönt att mappa den hos ESS även om dem tycks vara riktigt bra. |
|
| Nu vet jag inte vad du har för planer, men vad får dig att tro att du kommer behöva återställa den? | |
|
Barry jag har också verkligen fullt förtroende för dom. Annars ahde jag aldrig lämnat in min då nya BMW till dom. Kändes bara lite taffligt när han skulle programmera boxen och kopplade in ECun i någon rigg dom hade med lösa "stift" i luften som han la emot ECUn för att programmera. haha fan jag höll på att smälla av. :) Men jag var riktigt nöjd med programvaran och dom träffade rätt direkt med en mycket trevlig mapp till min bill. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Heartware, när skall ni dit? Jag ska också upp och få min mapp ändrad lite snart. Pratade med dem över mail idag och skall ringa ang tid på måndag. |
|
| Dudda, jag har fabriksnybil som kommer behöva lämnas in på service. Det gör man inte med mappad bil :) Då måste jag ju originalställa den under tiden den är på service för att sedan mappa igen. | |
|
Det har jag gjort med min sen den var ny utan att haft några problem, har haft den inne på en extra oljeservice också, hade den inne för att felsöka agr ventilen, men de har inte funnit något. Om de vill hitta trimmet så gör dem det men inte på en vanlig service. |
|
|
Dudda, det räcker dem på BMW uppgraderar mjukvara din styrbox så försvinner din mapp direkt och du kan hälsa hem till den. En "vanlig" eller en större service gör ingen skillnad om mekanikern märker att något har slitits ovanligt mycket fortare än vad den egentligen ska. Då krävs det inte mycket för dem att hitta trimmet och det gör dem lätt på en vanlig service. Den risken tar jag inte. |
|
|
Har varit inne och analyserat min.... Kan bara säga att det ser helt normalt ut i deras skärmar. ^_^ Och jag kör fortfarande med pre 29,.2 mjukvara i min bil. Dudda- jag måste få tag på Asbjörn först. Återkommer nästa vecka med tid. |
|
|
Jo men de uppgraderar oftast inte om det inte finns starka skäl. Även om du skulle ta bort mappen för att sedan boka tid för trasig koppling så kan de se att motorn gått i effektområden som bara är möjliga om den varit trimmad. Detta är mig veterligen inget som kan göra något mot, därför ställer jag mig frågande. Jag är helt med på att man inte vill sabba några garantier i onödan men av alla de som faktikst kör chippat så är det inte vanligt att man läser att folk haft problem. Jag tycker du skall kontakta Ess eller Motornord om du inte tycker V-tech verkar vara något. Heartware, okey, kör du någon mapp i bilen nu? Jag ska prata med honom på måndag och försöka få en tid snarast och hoppas de har tid för en bänkning också :) |
|
|
Dudda: Hur kan dem "se" om bilen gått i effektområden som överskrider original? Det finns alltså metoder där man kan radera samtliga koder i bilen så att dem inte finns om dem ska läsa av bilen. I annat fall så får dem skicka kopplingen till Tyskland för utredning osv osv. Men visst, har man lyckats slipa ner en koppling på 2-3 år så är det mer än självklart att det visslar trim om bilen. Men kör man på ett vettigt sätt med trimmet men ändå åker på en "råkade kolla loggfiler på din bil" så ser dem direkt att den blivit trimad på nåt sätt. Lite dumt kanske att inte återställa bilen och radera felkoder med t.e.x. BT kabel. |
|
|
Det säger jag inget om. Men om nu det osannolika skulle inträffa och du kör mes ESS så kan man kanske leva med att pynta 1500:- för detta. Om inte så välj då V-tech trots deras "dåliga service". Lycka till. |
|
|
Datorn i bilen loggar vridmoment mm, de kan då "se" att bilen gått med ett vridmoment som bara kan uppnås genom moddad mjukvara. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.