|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Är ny här på forumet. Jag har aldrig ägt en BMW förrut utan suttit fast i det så kallade volvo träsket.. Men är nu sugen på att köpa mig en Bmw. Har fastnat lite för 525 touring med M paket typ 04 eller nyare. Hur är dessa bilar rent generellt? Dyra servicekostnader m.m.?? Något att tänka specielt på? Har tittat runt lite och tyckte denna såg bra ut Länk Tack i förhand! MVH | |
|
525 från 04 har den gamla m54b25 motorn. = 192hk 525 från 06(tror jag) har den nya n53b30 motorn = 218hk. den nya motorn har mer krut och mindre soppaförbrukning enligt spec. se till att du köper en 04a som är såld/tillverkad under 04 och inte såld/tillverkad 03. 03: 8års rostskyddsgaranti. 04 o uppåt: 12års rostskyddsgaranti satsa på en variant med mycket utrustning. BMW är dyra som fan om man ska uppgradera utrustning. inte som volvo direkt där man hittar DIM för 5000:-. :) |
|
|
Min uppfattning av servicekostnaderna är att de inte behöver bli så blodiga om man väljer en icke-märkesverkstad med bra priser och rykte. Det blir säkert billigare än min förra Focus-04 som kostade 12800:- upp till 6000 mil (3st servicetillfällen hos märkesverkstad). I den summan finns inget kamremsbyte eller de extra oljebytena för flexifuel. |
|
|
Vill du köpa en sådan får du vara rätt snabb för de säljes rätt snabbt Den gamla motorn är inte slöare än den nya bara på pappret men den är snålare Sen fanns touringen (E61) inte som 03 bara som sena 04or köp en med den utrustningen som du tycker att du vill ha Att det sen är skoj med en bil med (all) utrustning kan ju tyckas men inte nödvändigt Sen tror iofs jag inte att det finns en med (all) utrustning bara de som har mycket Hoppas att det hjälper dig så du inte blir mer förvirrad Ha deT |
|
|
Servicekostnaderna är snarare dyrare för Volvo än BMW (märkesverkstad) så det är nog inte så mycket att oroa sig för. En personlig åsikt, försök undvik standardstolarna, då dom inte är så mycket att hänga i julgranen. Onaturligt konstig vinkel på ryggstödet samt att nackstödet sitter väldigt långt bak. Även standardstereon lämnar en del övrigt att önska... låter som en kasettbandare från 80-talet. Kolla upp de vanliga E61 felen: -Batteri som laddar ur eller larmar för låg nivå i tid och otid. Svårt att komma tillrätta med! -Nivåreglering i bak. Kassa luftslangar till kompressorn som gärna spricker/går av, vilket brukar leda till kompressorras=dyrt! -Antennförstärkaren som sitter under spoilern på bakluckan går gärna sönder pga av att vatten tränger in, brukar visa sig genom att bilen blir svår eller inte alls går att låsa upp med fjärren. -Rost på bakluckan, ofta under glasrutan (som går att öppna). -Kabelbrott i överföringen mellan baklucka och bil. Hoppas jag inte skrämt dig allt för mycket nu;) Men när allt funkar är det en kanonbil. Om du inte nödvändigtvis behöver en kombi anser jag att E60 (sedan) nog är ett bättre köp, då du slipper mycket av de uppräknade felen. |
|
| E60 är en bra och snygg bil. Hålle med om stolar och stereo. Bli inte prylgalen, köp med den utr. du behöver. Komf.paket, sport- eller komfortstolar, bättre stereo är en bra grund. Nu är lite fel tid att köpa, priserna har vänt upp lite känns det som sen jag köpte i januari. Servicekostnader håller jag nere med att göra det jag kan själv, bromsbyte tex. I övrigt hos bekant med verkstad. Jag har haft ett fel som fixades på garanti, bärarm fram, inte särskilt dyr. Jag är hittils nöjd med bilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.