AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.768

Trasig dörrstopp e34! Byta själv?

Mx
42
Mxrush
E39 540IAT -98
Hej!

Skramlade till i dörren i dag och det var bara att konstatera att dörrstoppen var slut. Armen som går in i dörren sitter inte fast på "dörrsidan" så något har antagligen gått av?

Hur byter jag dörrstoppet lättast? Hur får jag loss inredningen på förardörren utan att ha sönder något?

Tack på förhand!
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är ganska enkelt att byta.

Dörrstoppet sitter fast med en sprint i chassit och med två Torx skruvar i dörren. Vi får hoppas att något med dörrlåset gått sönder, för det är ganska vanligt att den tunna bilplåten i dörren ger med sig och slits sönder.

Har lite bilder när jag bytte på tre av mina dörrar. Ungefär procedur ser ut såhär.

Lossa dörrklädseln
- ta liten spårskruvmejsel och pilla bort täcklocket (eller knappar för elbackspeglar) på handtaget för där bakom sitter en Torx skruv som du ska ta loss
- ta en tokliten spårskruvmejsel och ta loss pluggen bakom dörröppingshandtaget för där sitter en Phillips eller PoziDriv skruv (kommer inte ihåg vilket det är men tror det är Phillips)
- ta loss dörrsidan, den sitter endast fasttryckt med plastexpanders runtom förutom uppe vid rutan, så dra försiktigt där du känner att det sitter en plastexpander men dra inte som en tokapa - dörrsidan är bara styv pappersskiva - bästa är att ha ett panelclipsverktyg och liknande som du sticker in precis där plastexpanders sitter och bänder till lite lätt
- ovansidan av dörrsidan (mot vindrutan) sitter med ett antal metallclips, det är bara att dra rakt ut men det kan sitta lite hårt - du får absolut inte bara ta tag i mitten/nederdelen av dörrsidan och dra loss - för den kommer att gå sönder i skarven där den svarta överdeln börjar - du måste lägga all dragkraft i den svarta överdeln
- nu är den lös runtom i kanterna, men den sitter fortfarande fast med ett fäste i mitten - du lyfter dörrsidan rakt upp från detta fäste och medans du håller den frigjorda dörrsidan med ena handen lossar du dörröppningshandtagsvajern med den andra (bara en u-krok du vänder och tar loss ur infästningen)

- lossa gummdamasken som sitter utanpå infästningen på dörren
- lossa torxskruvarna i infästningen på dörrsidan

- ta bort låssprinten i b-posten
- knacka ut sprinten i b-posten med ett dorn (men var tokförsiktigt att du inte drar hammare eller dorn i lacken vilket är lätt hänt)

- lirka ut dörrstoppet genom dörrsidan (du får lossa lite på isoleringen som sitter bakom dörrpanelen)
Ev
80
Evinrude
525ix -96
525ix -94
Länk
Har du inte det stora högtalarpaketet så kan du skippa de första tre punkterna.
Sedan rekommenderar jag inte att bara rycka när du ska lossa dörrsidan. Lossa istället clipsen en och en med handkraft och ta sedan tag i övre delen av dörrsidan mot rutan och dra loss den.
Glöm sedan inte att haka av vajern till handtaget.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jag bytte själv på min gammla e34 för nått år sen. Inget komplicerat bara man har lite tid och tålamod.

För o få loss dörrsidan:

SKruva Pilla loss knappen till speglarna och lossa skruven innanför, peta loss täckbiten i handtaget och skruva loss skruven, ta loss skruven som sitter uppe i luftkanalen, Skruva bort plasthatten sticker upp (visar om dörren är låst eller ej)

Sen är det bara och ta en stor platt mejsel, ta lite silvertejp eller liknande o sätt på den så du inte skadar eventuell lack, Sen är det bara och försöka bända loss dörrsidan då den sitter med ca 15 clips (Undre delen) När du gjort det tar du ner rutan och drar hela dörrsidan uppot lite snett i rutan riktning. Koppla loss handtaget och ta bort alltihop.

Ta upp rutan, ta bort isoleringen och sen är det bara och börja pilla med dörrstoppet.

Finns ett mektips för detta nånstans med.

Beemer 4 Life!
Mx
42
Mxrush
E39 540IAT -98
Stort tack för de utförliga svaren!

Mvh Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.