AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.417

Smått förbannad - Överprissatta bilar på hela blocket!

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Som storstadsbo o sl-kort så har jag bara hunnit äga en bil i mitt 34-åriga liv. Har dock tittat på bilannonser och läst priser under många år, både på bilar och annat . Kan nog kalla mig pryl- och prisbög, har bra koll på vad saker kostar om jag får säga det själv.

När jag sålde min 320 blev jag smått chockad över hur svårt det va o hur lite jag kunde sälja bilen för då man är ju uppväxt med de fina orden att "dyra och bra bilar har bra andrahandsvärde" ..pyttsan.

Är folk i allmänhet okunniga så man inte vet vad man kan sälja sin bil för o drar till med nått? Jämför man liknande annonser o sättre pris efter detta? Vad tar man siffran ifrån? Marknaden sätter priset på en vara, tillgång o efterfrågan. Då undrar jag om folk får sina bilar sålda för det dem annonserar ut dem för?(inkl.rimlig prutmån på 3-4 tusen) Eller prutar folk 20-25,000kr?
Jag som okunnig bilsäljare trodde jag kunde få ut ganska mkt mer än 84,000kr o annonserade också ut den högre, men insåg sedan att jag fick sänka priset ganska mkt för att locka köpare, fick tom sänka till sveriges billigaste 320, och så var den utställningsfin o med väldigt få mil.

Man hör ju ibland om "4-års regeln" dvs att en bil halveras i värde efter 4 år, o nästkommande 4 år halveras värdet igen, denna regel stämmde hyffsat in på min bil. Jag köpte den då den va 4 år för 134,000kr (ca halva nypriet) Sendan sålde jag den exakt 2,5 år senare för 84,000kr(borde sålt den för minst 91,000kr enligt 4-regeln men de va ju bilkris vid tillfället)

Tittar på blocket och idag 1,5 år senare är det priser på samma årsmodell på 85-90,000kr och bilar som rullat mer än normalt. F_n jag vågar ju inte maila på dessa annonser och ge ett bud då det är 20-30,000 för höga priser enligt min prisuppfattning. Bilar tappar väl i värde eller hände det bara mig? Stämmer inte 4-års regeln alls? Idag borde en 320 2002:a ligga på 67000kr enligt 4-årsregeln, men i själva verket för man betala 95,000kr för en sådan.

Har jag missat något i mina pristankar?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glöm inte att många bilar på blocket förblir osålda...

Dessutom är det skillnad mellan begärt/önskat pris och verkligt försäljningspris!

Många bilägare lever i det blå när det gäller tron på vad deras "ögonsten" är värd.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sålde du den hösten 08 ska du nog inte ha det som referens. Började titta på en pendlarbil vid det tillfället, köpte sen inte bil förrens ett år senare och då var priserna klart högre. Krisen tryckte ner priserna som nu stigit tillbaka till normala (?) nivåer igen. Du sålde alltså i fel läge. Sen är det väl som du själv säger, tillgång och efterfråga som sätter priset. Tycker man att alla ligger fel så är det kanske mer troligt att din uppfattning är fel...
Priserna på många bilar är idag lika höga eller högre som för ett år sedan, trots att de är ett år äldre...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Håller med Oskar.
Bilpriserna hösten 2008/vintern 2009 var exceptionellt låga. Då var det köpläge. Idag är priserna mer "normala" men det gäller fortfarande att ha ett riktigt bra pris för att locka köpare. Skulle gissa att det är dom top 10 billigaste bilarna på blocket som sätter standarden, dvs. prisbilden. Det gäller endast vanliga standardbilar.
//Marin
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"Alla" som är i bilbranschen säger ju att begagnatpriserna har gått upp ett snäpp sedan något halvår(iaf på lite nyare begagnat), det är kanske det faktumet som gör att även privatsäljarna tror att bilen går att höja "massor" ;)

Men det är som sagt marknaden som styr och det innebär väl att man inte kan(jaja, visst kan man :)) dra till med vad som helst om man har en bensinslukande vagn trots att tendensen är lite ökande på vissa begagnade bilar..
Skulle själv tro att det är beggade "miljöbilar" som kanske stigit en smula främst..

Mvh Janne.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inget att gå runt och vara förbannad för. Du sålde när marknaden var stendöd och det avspeglas på priset.

Själv kollade jag på 325E90 under 2008 men slog aldrig till. Då fanns det gott om bilar för runt 155-165 med rätt utrustning. Idag annonseras dessa bilar trots att de är äldre för samma pengar.

Sedan ska man vara medveten om att många privatsäljare bara slänger ut en annons på Blocket i hopp om att någon ska köpa just deras bil till överpris. Att de inte får bilen såld gör dem inte så mycket eftersom de ändå använder den dagligen. På grund av detta ligger många privatpersoner högre i pris än firmorna som behöver sälja sina bilar på riktigt för att gå runt.

-------
//Lövet
er
375
erc
218i Active Tourer -16
I dagsläget tror jag många handlare sitter med lite för högt värderade inbytesbilar. Under perioden med mycket låg nybilsförsäljning till privatpersoner har handlarna behövt betala mycket för inbyten. Marknaden svänger fort och nu har nybilsförsäljningen till privatpersonoer tagit ordentlig fart. Vips står handlarna med för många begagnade bilar till för höga priser. Privatpersoner har ju också, i media, hört att det är sådan brist på begagnade bilar och att priserna är höga. Att det var för snart ett år sedan tycks man inte ta hänsyn till.

Hösten 2008 var sanslös. Prisrekord efter prisrekord. Många minns den handfull nya 325i Touring för 220000. Idag får du inte en 316i Touring för de pengarna. Man kunde köpa fabriksnya Hummer H3 för 179000. Nya Jeep Patriot för 149000. Nya Volvo V70II för 209000. Själv köpte jag en... harkel... nya KIA Rio i oktober 2008 för 99000 (listpris 128000). Byttes in i vintras för fyra tusen mindre än nypriset, trots 1½ år och 2500 mil.

Det kommer ta ett tag för prisbilden att normaliseras.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kia Rion får du inte många pluspoäng för ;-)

Men ägandet verkar ju å andra sidan billigare än att köpa busskort...

-------
//Lövet
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Apropå frågan om prutning, Nattugglan. Det är inte ovanligt att pruta 20-30k på en bil annonserad med begärda 120k. Allt beror på vad du är ute efter, ju dyrare nypris, högre vikt eller större motor desto mer prut. Ofta kommer man dock fram till att ägaren egentligen inte vill sälja.

Ex: En person begär 150k för en lyxig större bil. Jag bjuder 110k. Säljaren blir irriterad, men tillstår att han fått flera bud på 100-110k (eller ännu lägre). Jag påtalar att det kan bero på att den inte är värd mer för de potentiella köparna. Tystnad brukar följa då och sedan ett resonemang med innehållet att om han inte får mer så kan han lika gärna behålla den. Helt ok säger jag då, det är nämligen den som värderar bilen högst som skall ha den!

Sensmoralen är alltså att rätt några annonserar ut bilar för det pris de vill ha för att sälja, men de vill inte sälja bilen egentligen. Min egen erfarenhet är snarast att det ofta går att pruta 20-30 % på dyrare bilar (typ 7er). Emellanåt kommer det dock ut vettiga objekt som innehavaren vill sälja och också prissatt därefter. De brukar försvinna kvickt, efter en normalprutning på 3-4k. Jag köpte en MB S-klasse för några år sedan hos märkeshandlare i prisklassen 200k; värdet av prutningen var sammanlagt ca 50k (!), dels i prissänkning dels i prylar/åtgärder. Visst, det tog en månad att göra affären, men den blev av.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.