AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.270

Problem med xdrive?

Jag har sökt på forumet men inte funnit någon relevant information. Om jag missat något så länka gärna till rätt tråd. Nu till frågan:

Jag funderar på att köpa en ny 320d xdrive. Efter lite "googlande" har jag träffat på ett antal personer som påstår att lameller mm inte klarar längre körningar i ex. djup snö, då skillnaden mellan hjulens rotationshastighet är stor. Att xdrive är en bra lösning för att behålla kontrollen vid plötslig halka verkar inte råda några tvivel om. Inte heller om man kört fast. Men hur är det med långkörning i djup snö. Ett exempel som är extremt men inte orealistiskt: 20 mil på oplogad väg med 10-15cm nysnö.

Vad är er uppfattning angående detta? Vet inte exakt hur drivlinan är uppbyggd på de nya modellerna men klarar diffar/lameller/mm denna belastning?
Menar de att bromsarna överhettas, det är de som fördelar effekten medelst bromsning? Xdrive är väl ett i grunden mycket enkelt system med få diffar etc som kan tänkas överhettas.

Om jag hade sådana behov (tänker även på ren framkomlighet om det snöat en tid och den långa vägen är oplogad med sporadiska snövallar över vägen) skulle jag se på vad som rullar när araberna busar runt i öknen. Toyota landcruiser kanske är en relativt civiliserad kompromiss. Nya Landrover Discovery ser trevlig ut. X5 eller 3-serie ser man inte så ofta på TV i de sammanhangen, det är nog en ledande tanke.
Ska försöka förklara bättre.

Om jag fattat allt rätt så sitter det en lamelldiff mellan axeln till framhjul och bakhjul. En lamelldiff består av flera skivor och ju mer skivorna trycks ihop desto mer kraft förs över till bak- eller framhjul. På xdrive kommer kraften som trycker ihop lamellerna från en elmotor. Visst har jag rätt så långt?

Låt oss säga att det ligger mycket snö på vägen och hjulen rullar olika fort. Ligger inte lamellerna och slirar hela tiden då eller ser xdrive-systemet till att det inte slirar? Jag menar att om nu lamellerna slirar under en längre tid borde de bli överhettade.

Jag menade inte att jag ska använda BMW:n till att köra i träng. Däremot har det hänt mig flera gånger uppe i Norrland att man kommit till en väg före plogbilen. En natt när jag varit och jobbat och skulle hem så åkte jag 15 mil i orörd pudersnö med min Passat Syncro. Det var ingen snö på vägen när jag åkte dit. Passaten hade en Torsen-diff och den klarade det galant. Nu undrar jag bara om ni vet/tror att xdrive-systemet skulle fixa det också?
Roffa1
Det finns en speciell knapp/funktion att aktivera när man kör med x-driven i djup snö. Vill minnas att bl,a hastigheten begränsas.
Okej. Tack!
Roffa1
Man uppmanades likaså att endast köra med detta läge aktiverat under kortare sträckor.
Har för mig att jag läste på något annat forum att diffen kopplar ifrån vid överhettning och bilen enbart blir bakhjulsdriven. Vet någon om detta stämmer?
Vilken knapp skulle det vara isf? Vet bara att det finns en HDC knapp (Hill Descent Control) som är lokaliserad i mittpanelen under klimatpanelen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.