AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.288

stenar som fastnar

La
9
Larse65
520i Touring e39 -99
Jag har precis bytt till sommardäck. Nu skramlar det värre än nånsin. Jag har vid ganska många tillfällen varit med om stenar som fastnar..men som ganska snabbt ramlar ur.
Men nu....vet inte om det är stenar?? både höger o vänster fram.
Varför blir det så här på BMW?
jag har aldrig varit med om detta på nån annan bil förut.
Går det att göra nåt åt detta. så¨att inte stenarna kommer in?

Kan det vara nån annan anledning som gör att det skramlar/skrapar/skriker/gnisslar??
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Kolla så bromsskölden är intakt. Jag har varit med om att delar av skölden trasslat in sig och skapat oljud på en E39. Fick lossa bromsskivan för att kunna få ut alla rester av bromsskölden.
Tyvärr så är detta ett vanligt fenomen på tidigare e39or och händer även senare e39or mellan varven.
Det kom en förbättrad bromssköld på de senare modellerna,men det fastnar ändock stenar som gnisslar och lever jä...len vid hjulen tyvärr.
Att köra på nylagd asfaltsväg innebär att man får detta problem också :(

Min Diesel -98a hade jag stora problem med just detta,och jag hade till slut en träkäpp i skuffen som jag fick använda för att slå loss de stenar som hamnat bakom bromsskivan och bromsskölden.
La
9
Larse65
520i Touring e39 -99
Är det alltså ett problem man får leva med?
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
Finns en plåt att sätta på överkanten på skölden för att minska detta helvete ca 200:- ../M
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har monterat skyddet på bromsskölden på min e39:a, har inte fått in nåt grus sen dess.

BMW CS #5206
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
En vanligt fenomen även hos tex Volvo. Har hört ett antal V50 mfl skramla förbi i vår. Mycket sand/grus har vräkts ut på vägarna i vinter!
Många modeller har liknande problem, inget specifikt för BMW. Man brukar modifiera plåtskölden som redan nämnts för att minska problemen. Det blir en kompromiss mellan att få fullgod kylning för skivan och att hindra småstenar att kilas fast och gnissla.

FP
La
9
Larse65
520i Touring e39 -99
Tack för tipsen.
Jag tog bort bromsskivorna och kollade sköldarna båda hade rostat sönder i nedre bakre hörnet så dom var lösa ,det i kombination med gravrost på insidan av bromstrumman gjorde att det förde väsen.Jag formade två brickor och fäste med nya skruvar och skrapade bort rosten från skivorna. Nu har det varit tyst i drygt en månad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.