AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.159

montera nyare fjäderben E36

E36.
Går det montera tex -93 års komplett främre fjäderben i en -91:a?
det är ju nån delning - 06.92 sprang på ett par mkt.frächa med rätt höjd (sänkning) till rätt pris och min ena dämpare har blivit en cykelpump..
hittade svaret själv!
Kpl.fj.ben passar!
bm
16
bmwrasmus
320 -91 och en 3,0 sa -73
tjena skulle gärna vilja ha svar på det också, skulle du kunna beskriva hur man skall göra
Hittade det här i en lååång artickel om E36 och väghållning
"If you own an E36 manufactured prior to June 1992, you may have noticed that most performance suspension kits are only available for later-model cars. This is because BMW changed the front strut mount in June 1992 (for the 1993 models). Fortunately, the early cars can be retrofitted with these later-style components in order to use the same shocks, springs, and performance kits as the later cars. Simply swap the late-model parts with the ones on the top of your struts, and you will be able to use any late-model suspension setup."
-jag har köpt de kompletta nyare fjäderbenen jag nämnde, men inte hunnit montera....
Ooops, man måste även antingen:
A. köpa stabbstag + nedre fäste till do från -93 och nyare
B. svetsa fäste för stabilisatorstaget i stötdämpar benet (rekomenderar jag inte, men det går om man är dj..ligt försiktig o kyler ofta - man svetsar ju inte direkt på stötdämparen men den är ju strax innanför och gillar inte värmen)
Alt. A står i den text jag citerade, men jag såg det inte tidigare utan blev tvungen att läsa en gång till då det inte fungerade..
Nu fungerar det. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.