AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.616

för breda fälgar på 540 e34, vafan?!

har blivit meddelad bla här på autopower att M5 e39 fälgar ska passa bra på bmw e34.. men nu är det ju bara det att däcket sticker ca 0,5mm utanför skärmen och därför skrapar däcket i skärmen när man gasar eller svänger lite. räcker att man kör i 30 o svänger till så bilen rycker lite så hör man hur det går emot..

har bara satt på bakhjulen hittils så det är de jag har problem med än så länge. bilen är något sänkt, kanske 1-2cm bak.

fälgarna är replicas av märket Ruotecompany med måtten 265/35/18 9,5 eller 10" bak.

nån som vet vad man ska ta sig till? nya fälgar som gäller eller?!
jävligt surt...
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
valsa kanterna något?
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
har du inte fel däckprofil ? 265/35-19 låter stoooort!
nej, men 265/40/18 menar jag.. sa aldrig 19" :P men jag kikar runt lite o det verkar ju som biltema har nån riktigt billig o slapp tillfällig lösning åt mig.. Länk eller kanske Länk ?
frågan är hur bra det håller..

läste lite i denna tråden med om att man kunde göra egna spacers o lägga mellan, kan det vara ett någolunda ok knep eller vad tycker ni?
Länk

ingen som har nått förslag?
me
161
merza
750ia-95
Gummi kuddarna funkar nog ca 1/2 timmas körning!
(om dom inte bytt gummi blanding sedan jag köpte)
Rena rama skiten!!!!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
265/40-18 låter högt alltså. Har för mig jag hade 265/40-17 i bak på min E39, och det var lite tight. Dina däck är 2,5cm högre än mina var, så det känns riktigt högt.
Specer eller gummikuddar låter inge vidare, satsa på att valsa eller byta till lägre profil.
Lus: var nog 35 i höjd nu när jag tänker efter hehe.. men när ni säger valsa, menar ni att jag ska slipa skärmarna eller däcker eller hur tänker ni? hehe inte riktigt med här tack för hjälp =)
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Vad har du för ET mått på fälgarna då? Valsning eller smalare/lägre däck är de som gäller.

Beemer 4 Life!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det skiljer 2,7cm i höjd mellan 35 och 40-profil på den bredden, så profilen ihop med ETär avgörande för om det ska passa. Att valsa skärmkanten betyder att man med ett rullverktyg lägger ut skärmkanten en smula.
TheMan: ska kolla upp detta, men senast jag kollade i fälgen så stod det, ET: OEM på insidan.. vetifan vad de menar det det. ja det får nog bli valsning eller lägre däck om det är en /40 profil på =/ ska kolla upp senare.

Lus: vad är ET för mått egentligen? vad kostar ett sådant verktyg och/eller vilka firmor kan göra ett sådant jobb?
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Skärmkantsvalsare ligger ute på blocket för 1995:- verkar faktiskt väldigt enkelt med denna....
Länk
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Kika på denna angående ET....

Länk

Mvh

oo=00=oo
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om nu fälgen ligger 0,5cm utanför skärmkanten så kommer det ju inte att hjälpa med en valsning heller.
Valsning börjar ju bara upp själva innerdelen av skärmkanten.
M5 har förövrigt redan detta original.
Ok där ser man.

Haas: nej, om jag nu inte valsar på utsidan av skärmkanten som jag kanske tänkt göra.. om det går.

annars får jag väl leta efter coilovers.. borde väl funka.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Coils ger dig justeringsmöjligheter upp och ner, vilket ju kan ge ditt däck frigång. Men ärligt talat, är det inte snyggare om däckskanten ligger innanför skärmen, en bit upp? Och nya däck kostar ju mindre än riktiga coils. :)
Lus: ser rätt rå ut som den e nu.. men klart jag hellre valsar skärmarna om det är möjligt! men tyvär tror jag att man måste valsa den yttre plåten ca 1cm eller mer för att det ska gå helt fritt..
frågan är om det går o vika ut så mkt? o har fortfarande inte fått tag på nån som kan valsa.. eller hyr ut för den delen.

däremot så är bilen nu iaf tillfälligt körbar, har nämligen satt mellanbrickor så stötdämparn blivit stenhård :D får bara hoppas den inte går av men är nog ingen större risk hehe..
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Pics or gtfo :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.