AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.150

Ungerärliga driftskostander för 740i

Hej allihop,

är inne på att köpa en 740i årsmodell 95-99 eller liknande, runt 25 000 mil. Min fråga är lite vad det kostar att äga bilen - vad lägger ni ungefär per år på er bil, och då tänker jag huvudsakligen på servicekostnader. Finns det några större servicemoment där runt 20-25 tusen mil som jag behöver räkna med?

Jag har tänkt göra det mesta av servicen, om det inte är alltför komplicerade moment. Jag utgår också ifrån att ingenting större händer, som att automatlådan rasar el dyl.

Kanske en något otydlig fråga, men hoppas att ni förstår.

Michael S.
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Hej,

Du har ju ambitionen att göra servicen själv, men jag kan kort skriva om vad min bil kostat mig. Servicekostnaderna varierar nog en hel del beroende på vilken verkstad man väljer, jag har valt att serva min bil hos en oberoende erkänt duktig BMW-mekaniker i Jönköping. Siffrorna nedan är avrundade till närmsta 500 hundring, minns inte exakta belopp. Kostnader för hittills 3 års ägande och 2600 mils körsträcka ( 10600 - 13200 mil):

2008-Oljeservice ca 2500 kr
2009-Inspektion I med byte av bromsbelägg ca 4500 kr.
2010-Oljeservice, bromsvätskebyte och kontroll av oljepumpsbultar ca 3500 kr.

Största kostnaden i dessa är naturligtvis oljan. Min bil har gått på Castrol Edge helsyntet.

Vad gäller reparationer så har jag fått byta följande delar, kostnad inkl. arbete:
Byte pendelstag - 700kr
Byte kylare & expansionskärl - 7500 kr
Byte fönsterhiss höger bak - 4500 kr
Byte tändningskontakt - 1100 kr

Utöver detta har nog Mr Cap behandlingar kostat lika mycket som servicen..:-)

Vid 25000 mil finns såvitt jag vet inget speciellt enligt serviceprogram som skall bytas, däremot finns en del delar som kan behöva bytas när bilarna gått uppemot 25000 mil. T ex kamkedjan.
Oljebyte i automatlådan är också ett omtvistat ämne. Sök så får du se!
de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Tänk på att köpa ett välvårdat och välservat exemplar, blir snabbt VÄLDIGT dyrt annars!
76
Böss
740IA -95
Min tanke var att gå från E34 till E39 men hade hela tiden haft ett extra gott öga till E38 så jag började luska i kostnaderna.

Gjorde så här att jag tog två regnummer från blocket en E38 och en E39, knappade in dessa på Mekonomen och fick upp två listor med reservdelar.

Ca 27 delar som fanns till båda. Det mesta i filter, bromsdelar, hjulupphägning, kylare, vattenpump, kondensor div, givare mm mm alltså sånt som förr eller senare ger upp eller är rena slitdelar.

Slog ihop summan av delarna för resp modell och skillnaden var att "reservdelspaketet" till E38 var 4200kr dyrare än till E39.

På flera punkter var E38 billigare och snittpriset på en del till E38 låg 150kr högre än till E39.

Det som kostar mer enligt min beräkning är försäkring och däck.

Självklart så kostar säkert andra delar, tex motordelar mm som bara finns på BMW mer till en E38 men man kan inte vara säker.

Så ja det kostar mer att köra en E38 än tex en E39 som jag räknade på men det är inte så stora skillnader.

Sen finns det inte lika många E38 på skroten så utbudet av delar är begränsat jämfört med andra vanligare modeller.

Min är en bruksbil så jag tänker inte hålla på att balsamera den till eftervärlden, service och rep gör jag själv så i mitt fall kan kostnaderna hållas på en rimlig nivå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.