AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
5.069

Hur mycket har ni prutat hos Aukt.BMW handlare i Tyskland

Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
I typ %
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Beror ju väldigt mycket på vilken bil det rör sig om och hur länge handlaren haft den annonserad.

I ren prissänkning så har jag lyckats pruta 0-5% men sen har jag alltid fått in att dom står för exportskyltar och registreringsprocessen. Har även fått in saker som gummimattor, plastmatta bak (vilket är saker som jag ändå skulle köpa i Sverige annars) samt vid ett tillfälle nya 17" däck runt om. Räknar men till detta blir väl procentsatsen mer 1-8%.

De två bilar som jag lyckades pruta minst (eller i ena fallet inget) var båda relativt lågt prissatta från början jämfört med liknande objekt hos andra handlare och det var även fler intressenter på dom och jag hade inte lust att spela tuff förhandlare över telefon för att eventuellt riskera att missa bilen. Är man på plats i Tyskland och erbjuder att skriva kontrakt på studs om han är villig att gå ner lite så är nog chansen större att lyckas bättre.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tänker jag efter så blev det nog en 10% som bäst med allt extra i ett av fallen. Fördelen med att få med extrautrustning är ju att det inte kostar handlaren lika mycket som det är värt för dig, om det nu är saker som du ändå tänkt köpa.

___
//Ulf
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
När jag köpte min 530 Touring M-sport -02 sommaren -05 så började jag på 10% och efter div. förhandling så slutade de med 7,5% och då fixade dom export skyltarna,skusade/hemtade mej till hotellet jag över nattade

Anl. till tråden är att jag kikar lite efter en cab,men det känns ju lite svårare med en sådan nu när det är vår :) men,men vi får väl se...
Jag har prutat drygt 10%, men det är 10 år sedan. Varierar nog mycket beroende på hur attraktiv/lättsåld bilen är.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Stocktrader: köpte också min 530iAT M-sport i Tyskland sommaren -05. Hur långt hade din rullat och vad fick du ge? Om du vill svara förstås...

___
//Ulf
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
10500 mil
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det var både pris och mil jag var intresserad av... Jag hade bra koll på marknaden för 530/540 Touring med M-sport den sommaren och merparten av alla bilar som rullat 5-8000 mil låg på en bra bit över 20' Euro ofta uppåt 24-25' om dom var välutrustade.

När min som rullat 7100 mil lades ut för 19.900 Euro så hög jag direkt. Fick ner den till 19.500 samt att dom stod för exportskyltar. När jag sedan kom ner för att hämta bilen så sa säljaren att dessa bilar måste vara väldigt populära i Sverige för under den dryga veckan hade 5 svenskar ringt och velat köpa bilen.

Med den Eurokurs som gällde då så hade jag bilen hemma och körklart för under 190' och billigaste motsvarande bil på Blocket låg på över 230'.

Så trots minimalt prutande så blev det ändå en helt ok affär då bilen var lågt prissatt från början. Flera av de andra bilar jag hade tittat på men som var betydligt högre prissatta låg kvar ganska länge till salu.

___
//Ulf
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Annons priset var 18990 Euro och slut priset blev 17500
Jo,jag hade också stenkoll på 530 M-sport på den tiden :) misade inte ett ex. varken i Sverige eller Tyskland.Är typ samma nu när jag letar cab,in 5-6 gånger per dag och kikar :)
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
simon_en: Vad var det för bil ? Och var det hos en Aukt.återförsäljare ?
Det var en 540iT 96:a och det var hos en aukt BMW åf.

lite offtopic men kanske kan någon svara så slipper jag öppna en tråd för en sån liten grej.

vilket pris brukar man gå efter om man köper bil från en bilhandlare i tyskland genom mobile.de .... är det gross eller net...
BH > logik: gross (brutto), annars måste du momsa i SE; net gäller vid export (ex-EU)
så net gäller vid export, men då får du skatta i sverige...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Men som svensk privatperson kan du inte köpa utan moms i Tyskland.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.