|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Min trevliga 330 xDA Touring 4/07 fortsätter att strula. Nu har fyrhjulsdriften lagt av, och efter att BMW felsökt á 1239 kr så kom de fram till att "ställmotor VTG är defekt och bör bytas". Som jag fått det förklarat är det ställmotorn till fyrhjulsdriften, dvs den som reglerar kraft mellan fram och bakdrivning. Reparationen kostar 7577 kr med min rabatt, plus felsökningskostnaden. Goodwill var inte möjligt då bilen har gått 11000 mil. Min fråga är om någon annan har haft samma fel? Finns det någon enklare lösning? På min gamla explorer fick jag samma fel, och där räckte det med att smörja upp motorn. Vad tror ni? Mvh Johan |
|
Detta låter oroväckande, hände det plötsligt? Mvh |
|
| Är bilen eller ha den varit trimmad? Det kan ju kanske vara en anledning till felet. | |
Hej, det kom väldigt plötsligt, ingen förvarning alls. Och nej, aldrig varit trimmad någonsin. Dock har den 500 Nm från fabrik, vilket är rätt mycket. Men ställmotorn kommer såvitt jag vet aldrig i kontakt med motoreffekten, utan den reklerar bara var kraften ska gå. mvh Johan |
|
Kan det vara så att den är dåligt skyddad från fabrik så att den har blivit dränkt som antennförstärkarna? Be om att få den gamla delen, eller iaf att se den ifall du byter. Mvh |
|
Någon här som åtminstone vet var den sitter? Det vore intressant, då kunde jag ta ner den och kolla lite själv.... Mvh Johan |
|
Länk antar att de är ställmotorn som avses som nummer 13 där? |
|
|
Hur har det gått? KaaToom: Nr. 16 verkar vara ett elektriskt motstånd som kanske har avgörande betydelse? "Sats klassificeringsmotstånd"... |
|
|
Johan: Hoppas det har löst sig... Mvh /Robert |
|
Hej, jag fick krypa till korset, och genomföra reparationen. Det svider verkligen, för det innebär en reparationskostnad på 1 kr/körd mil på en i mina ögon ny bil. Precis det man tror sig slippa med att köpa en 07:a..... Mvh Johan |
|
Ajaj, hoppas att det inte blev dyrare än avtalat iaf... Fick du reda på varför ställmotorn gav upp, utsliten? /Robert |
|
Jag skulle fått den, men glömde ta med. Skulle vara kul att se vad det var, de sa inget utan bytte bara.... De höll priset, blev en 50-lapp billigare. De är verkligen seriösa, det måste jag säga. Mvh Johan |
|
Det är snarare så att man skall kunna förvänta sig att det kostar vad som är sagt, eller vad menar du? För övrigt oroväckande fel, hoppas jag inte råkar ut för dylikt på min... MVH Christofer |
|
| Har en bekannt som hade samma fel på sin E90 330xd. Han fick byta också.. :-( | |
|
Nu har även jag drabbats av samma sak! Samma bilmodell 330 xd -07 med 17 000 mil på nacken. Å JÄVLAR vad förbannad jag är på BMW. Som ovan så kostade det mig en tusenlapp bara för att få reda på vad det är för fel. Fy fan! Tydligen så har man här i Umeå bytt 3 st VTG sällmotor på kort tid. Så passa er noga innan ni köper en Xdrive. Jag skall försöka hitta delar på annat håll samt se efter huruvida det går att byta själv eller i alla fall på en verkstad som ej är märkesknuten. För nu får dom ju för i helvete ge sig. Det ska inte kosta närmare tio tusen att åtgärda ett fel som detta. Även om det är trevligt att åka BMW så kommer jag aldrig att upprepa misstaget som detta inköp var. Jag åker nog fanimej hellre Dodge igen... |
|
|
4 år & 17 000 mil, saker kan gå sönder ibland även på en BMW. Kolla om du kan hitta reservdelen i tyskland, det brukar löna sig. |
|
|
Sökte på art. nr 27107546671: USA för ca 3200 kr Länk Tyskland €290 Länk €490 Länk |
|
|
Helt sant weeeman! Va vid postningstillfället just hemkommen från verkstaden och fortfarande aningen upprörd. Mest över att man kan ta en tusenlapp för att läsa av en felkod på fem minuter. Det är verkligen INTE okej. Tack så hemskt mycket för länkarna. Ska kolla på detta nu. |
|
| Bra att det finns billigare alternativ! | |
|
Min 530 xD touring -06 råkade ut för samma problem för några veckor sedan. Det knakade till under motorn efter att jag stängt av bilen. Efter att jag startade bilen igen kom det upp att fyrhjulsdriften var ur funktion samt att ABS , antisladd och antispinn inte fungerade samt att man snarst skulle lämna in bilen på verkstaden. Man kan ju lätt säga att det påverkade köregenskaperna en hel del men det gick i allfall att köra. Lämnade in på Mohlins bil i Sundsvall på måndagen och kunde hämta ut en fullt fungerande bil tisdag lunch. Pris 6300 kr inklusive allt... BMW tog inte på sig reparationen då bilen gått ca 10500 mil. Lite surt att en så vital del som fyrhjulsdriften lägger av redan efter 10500 mil... och att BMW inte står för detta. Måste dock berömma verkstaden för ett snabbt och proffsigt utfört jobb till ett hyffsat pris. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.