AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.536

ram air ( luffarturbo )

gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Har satt dit ett 325 insug på min e36 328 och upptäckte i samband med bytet att luftburken hade restriktioner i sig för strypning av effekt eller/och ljudresonans? Så jag har nu byggt dit ett eget ram air / luffarturbo system.
Vill påstå att detta gjorde skillnad på bilen.

Tog en platsback som passade bakom mittenhålet i m3 fronten, 50cm x 15 x 15 cm = 20 x 6 tums insug.

Skar den snett i längsgående riktning så all luft som pressas in hamnar i ena hörnet.

Gjorde hål i detta hörn och monterade en lagom stor 6 tums industri-utsugsslang i vinkel upp emot botten av luftburken.

Fick ta bort luftkanalen till vänster frambroms och dimljuset och den plast som sitter bakom kofångaren Jämte kylaren och en del av innerskärmen.

Gjorde ett 6 tums hål i botten av luftburken och tog även bort dom restriktioner som finns i den. och skruvade dit slangen och tätade med ett par varv silvertejp.

Det är nu väldigt trångt bakom framljuset men det funkar fint och framhjulet löper fritt ifrån slangen vid fullt rattutslag på guppig väg.

Tog även bort hela AC anläggningen då jag hellre vill ge motor-kylaren den luft som kommer in ifrån njurarna än AC-kylaren.
Vilket i sin tur underlättade monteringen av ram air-systemet.
Motortempen ligger fint vid lite plågeri av motorn nu trots att det nedre intagen på fronten tas upp av ram air insuget.

Det är tydligen just där ( nedre insuget ) som luftströmmen trycker som mest på bmw e36?

Insugningsljudet är numera kalasfint. Stor skillnad emot att bara ha 325 insuget monterat.
Monterade även bort vatten-uppvärmningen av spjällhuset och den återcirkulerande vevhusventilationen.

Min telefon vägrar att släppa loss bilderna på detta bygge till min dator men jag ska försöka fixa det på något sett. En bild säger ju mer än tusen ord..

Någon mer som har erfarenhet av detta?

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Väntar ivrigt på bilder...

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Det där har jag alltid varit nyfiken på, och funderade även på att dra en extra luftväg nere från fronten och upp mot ordinarie luftburk - alltså ett extra tillflöde kalluft snarare än att byta filter till ex. öppet som främst suger motorvarm luft.

Nu kompressormatade jag istället visserligen, men en forcerande inström av kall luft är ju alltid intressant : )
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Ska prova och lägga in bilderna på en annan dator istället. Annars är det min telefon som ballat ur.

Har märkt att begreppet Ram air har fått fel innebörd på internets bilforum. Många säger att det bara är en bluff och att det inte funkar.
Den vanliga missuppfattningen verkar vara att folk tror dom ska få en överladdad motor vilket inte är fallet.
Däremot kan man få bort det stora vacuum som blir när Kolvarna suger in luft i cylindrarna. Dom har ju bara en viss tid på sig att göra detta innan insugningsventilen stänger.
Och ju mindre vacuum det är i insuget desto mer luft kan kolven suga med sig in = större explosion =mer hästar.
Men kan man med billiga medel hjälpa till att få in mer luft i motorn är det ju bara bra. Och en plastback och en bit slang kostar inte så många kronor.

330-mike.
En kompressor slår ju högre helt klart. Blir roliga och lätthanterliga bilar med en sån anläggning i :-)

gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Här är några bilder...

file:///C:/Users/joh/Desktop/bmw%20insug/20100420634.JPG

file:///C:/Users/joh/Desktop/bmw%20insug/20100420637.JPG

file:///C:/Users/joh/Desktop/bmw%20insug/20100421638.JPG

file:///C:/Users/joh/Desktop/bmw%20insug/20100421639.JPG

file:///C:/Users/joh/Desktop/bmw%20insug/20100421640.JPG

gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
det blev någe galet där, får prova en annan metod

gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
nu ska vi se.

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
blev inte så bra det heller. Men bilderna finns på:

Länk

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Varsågod
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

///BMW - Was sonst!
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
JohanE

Tackar, du är en klippa :-)
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Är kröken lika flack monterad under huven, eller behöver det röret vinklas ännu mer väl på plats för att passa?

Tänker på friskluftsflödet som annars bromsas upp rejält i högre farter av en skarp böj....och på bilden före montering ser det inte ut att vara mycket motstånd där.
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Nej på bilen blir det en total vinkel på 90 grader på röret eller slangen i detta fall. Dock så är den mycket mjuk och börjar vid "plastbacken" och slutar vi luftburken.

original luftsnorkeln suger in luft i övre sidokant på kylaren bakom en plastflärp, alltså måste fartvinden "studsa" emot den varma kylaren och vända 180 grader för att komma in i luftkanalen som i sig har 2 st 90 grader vinklar ala´ s-böj för att komma in i luftburken där den sedan måste ändra riktning i 90 grader igen för att gå genom filtret.

Numera kommer luften ifrån "ram air" kittet rakt på luftfiltret plus att kanalen är 4 tum större.

Optimalt vore ju att ha ett rakt rör men då får man offra vänster framljus så det blev en kompromiss här då jag har bilen som brukis.

Köpte m3 fronten för att få "rätt" dimension på insuget..
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
Grunkan78: är din bil borttagen från garaget.org???
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Aquilla:
Bilen är inte borttagen bara tagen offline av en moderator på garaget
dom gillade inte att jag tagit bilderna med mobiltelefon. Det var tydligen för dålig kvalitet. suck
Får ta digitalkameran i helgen och ta ett par hidefinitionsuperduperkort så blir dom nog nöjda :-)
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Kallare insugsluft e ju alltid bra, men de blir knappast någon turboeffekt. Tycker trådskaparen hade kunnat gjort det lite snyggare, men funktionsmässigt är det nog inga problem. Har själv gjort en liknande operation på min bil, dock enbart med 4" rör. En annan sak man inte får glömma är att rengöra luftfiltret MYCKET oftare!

/Jonas
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
grunkan78:
Jag har ganska stor erfarenhet av ombyggda luftsystem då jag alltid pillat på mina bilar och gjort div. modifieringar. Det är riktigt kul att försöka förbättra prestandan med tämligen enkla medel. I mitt fall försöker jag dessutom få till utseendet något bättre än ditt:) Lycka till:-)


//Stefan

Mina bilar:Länk
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Stefan:
Ja visst är det kul att hålla på och dona och fixa med bilar så dom går bättre.
Den här bilen är som sagt en bruksbil som jag småtrimmar lite för skojs skull, kommer aldrig bli en utställningsbil. form före funktion kan man säga.

Lycka till du med :-)

Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
stefanL: då kanske du kan berätta vad som funkat bäst och hur man ska göra på bästa sätt för att få mest tillgänlig insugsluft som är kall? och om du märkt någon ansenlig skillnad?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Aquilla.
Jag använder mig av en CDA-box som är perfekt för ändamålet (Mycket liten påverkan från den varma turbomotorn).

Dessutom har jag massor av rör i aluminium i div dimensioner och ett antal muffar som jag använder mig av för att få till det hela på ett bra sätt. Har funderatt att bygga en läpp under fronten som har en större area än dom vanliga rören som jag använder mig av. Lite som ett dammsugsmunstycke om du förstår vad jag menar.

Tar man in luft både från originalinsuget samt från fronten blir luftflödet dubbelt så stort som original. Vet inte om jag kan känna någon större skillnad i prestanda men man får ett betydligt skönare sound på köpet med CDA-boxen, vilket är en extra bonus.

Vad det kan ge i effektökning. 2-3hk eller vad tror ni? Möjligt att motorn kommer andas lite bättre efter mappningen.

//Stefan

Mina bilar:Länk
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Är metallrör/slangar verkligen bättre än gummi egentligen? När väl metall värmts upp av motorn, höjer det tempen på all genomströmmande luft.

Kan tänka mig att en gummislang binder värme mycket sämre, samt svalnar snabbare.
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Som Casy skriver får man byta/göra rent luftfiltret bra mycket oftare. Jag tror det är en av dom större anledningarna att tillverkarna vill ha snirkliga insugnings-system som inte är konstruerade för "självtryck" av fartvinden. Och dels för att motorn ska komma upp i arbetstemperatur så fort som möjligt av miljömässiga skäl.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.