|
|
|
|---|---|
MIRRE75 |
Jag undrar om centrum bult på fälgar är godkänt på gata, och vad säger bilprovningen om det? |
|
Det är en kul grej att titta på, lite jobbigt att tappa fälgen och att hålla på att efter dra. Jag vet en kille som har fått det godkänt på sin golf Turbo, men den bes han som ombyggt fordon. MVH Pelle cs4605 |
|
MIRRE75 |
Nu kan jag inte bes. med mina 18" för att jag har för bred spårvidd, men tänkte mest ifall det är iögonfallande för farbrorblå? |
|
Ring till Bilprovningens tekniska support på 0771-600 800 och fråga. www.malte-racing.com |
|
|
Hade det på en bil vid reg-besiktning. De frågade bara om jag hade dragit åt muttrarna ordentligt och kollade att det fanns ett låsclips som håller kvar muttern i fall den lossnar. Åtdragningsmomentet ska vara ca 700Nm med BBS M73 muttrar. Stort verktyg och opraktiskt på en gat-bil men visst nån gång ska man ha det också. Jag behöver inte ha det på en bil igen men hos bilprovningen var det nemas problemas. |
|
|
MIRRE75: Hur hårda är de på spårvidden på sbp? Jag har sänkt min och då "sjönk den ihop" lite så jag satte spacerplattor för att få ut den. Inte mycket mer än original men lite. Ska man ta bort dem innan besiktning? Är det bättre att ha hjulen för långt in än för långt ut? |
|
MIRRE75 |
Peter_Ilis: Har du typ 30-40 mm bredare så märker dom inte. Sbp godkänner max 20mm bredare(320i -84) Själv har jag 160mm bredare och det syns.! Kolla bilen på läsarnas bilar/bmw 7 serien ?? bara en 320i -84 resten 7 serie????????????????? :O Måste ha kommit fel bland dom här övervuxna BMW!:) |
|
Centrumbult är OK. Vill du besikta med för stor spårvidd får du nog åk till MIRRE75:s egen bilprovning. Den vanliga bilprovningen accepterar 15mm spårviddsökning. Jeppe |
|
|
Gamla Jaguar E-type har centrumbult... Fredrik M - Z3 2.8 |
|
MIRRE75 |
Det stämmer, men är fabriks monterat!!!!! -Hellre gammal,risig och betald, än ny........- o/______\o OO=00=OO []¤-==-¤[] |
|
Jesperado: Men mäter de alltid spårvidden? Om det inte ser kontigt ut (hjulen går innanför skärmkanterna) kollar de då? |
|
|
Peter, vad jag vet kollar de inte om det inte ser extremt ut. Min kompis på SBP säger att jag inte behöver bry mig om att prova med mina 18" hjul på. Men de sticker utanför ganska rejält oxå. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
Fredrik: Ok, då vet jag. Tack. |
|
|
Instruktionen är att man "ska mäta om man misstänker för stor spårvidd"... Bara om det är ganska tydligt alltså. Men över 15mm brukar synas ganska tydligt. Jeppe |
|
MIRRE75 |
Jesperado: Kan du någon hemsida om SBP regler? Angående max spårvidd (20mm) sa SBP i Lund till mig 1999, då jag reg besiktigade bilen!?? Kan det stämma? -Hellre gammal,risig och betald, än ny........- o/______\o OO=00=OO []¤-==-¤[] |
|
Jag kan ingen sida, jag har ju fri tillgång till regelverket ändå som besitningstekniker. Det skulle ju kunna stämma att någon sagt fel till dig, max tillåten spårviddsökning är i alla fall 15mm och har varit så i många år. Jeppe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.