AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.446

Michelin Pilot Sport 3 mot Continental Sport Contact 3

To
94
Tobbe_E90
BMW 325 E90 -05
Funderar på nya däck till min BMW 325 E90 -05a

Jag har följande fälgar:

255/35/18
225/40/18

Jag har kommit fram till att dessa två däck är mest intressanta:

Michelin Pilot Sport 3
Continental Sport Contact 3

Någon som har några tips på vilket jag ska välja?
Finns det andra intressanta däck?

Just nu lutar det åt Michelin ps3.

//T
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag har ingen erfarenhet av Continental.
Men jag kör på Michelin PS3, och är mycket nöjd med dem.
Har 225/40/18 runt om.
Conti SC3 är kanonbra, men har högt rullmotstånd. Michelin brukar generellt ha lägre rullmotstånd så merkostnaden per däck kanske kan köras in efter ett par säsonger?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vilken merkostnad? Sist jag kollade så var Conti dyrare...

Sen är ju PS3 ett nästan nytt däck och även om Michelin lovar att det är bättre än föregångaren så vore det intressant om någon har gått från PS2 till PS3 och kan ge en "recension".

Ska själv byta framdäcken på min Golf GTI och det är samma dimension, dvs 225/40-18. En av nackdelarna med Golv V är att de förmedlar rejält med däckljud in till kupén så lågt buller ligger mycket högt på min priolista när jag kollar på däckalternativ.

___
//Ulf
To
94
Tobbe_E90
BMW 325 E90 -05
Om du hittar ett däck med lågt ljud som är bra så får du gärna säga till.
Har kört Conti Sport Contact 3 i en vecka nu och jag kan inte påstå att dom är direkt tysta. Sjukt bra grepp på alla underlag men lite svajiga vid stark kurvtagning. Även rullmotståndet är ganska högt. Detta kan bero på att jag kör med relativt lite luft i däcken (2,4kg fram och 2,6kg bak) Ska undersöka detta närmare i helgen.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
dd88:

vad är det för dimensioner på dina Conti 3?

Mvh
225/40-18 samt 255/35-18
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att dom känns svajiga kan väl bero på att dom är nya och behöver några mils "inkörning". Har upplevt liknande med andra nya däck.

___
//Ulf
Att CS3 skulle vara svajiga känner jag inte igen efter ett par tusen mils erfarenhet av däcken.

Ett intressant test Länk från grannlandet i väster. Där framgår bl.a att medan CSC3 inte rullar lätt så rullar t.ex Goodyear F1 assymetric tyngre.

mvh/ Anders
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
dd88:

Prova med minst 2,7 fram och 2,8 bak - gärna 2,9 fram och 3,0 bak.

Mvh
Åker till sthlm över helgen och tänkte då blåsa i 2,9 - 3,1, vilket får anses vara välpumpat med lättpackad bil. Återkommer.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är andra testen jag ser där Pirelli Cinturato P7 utses som vinnare det verkar inte finnas som 225/40-18. Andraplatsen delas av Dunlop Sportmaxx TT och GY Eagle F1 Assymetric. GY är något bättre på vägegenskaper medan Dunlop får något högre på lägre buller och rullmotstånd.

Så det blir kanske Sportmaxx TT för min del...

___
//Ulf
Hi
118
Hincapie
Volvo V90 CC T5 - 19
På min E90 så har jag också dimensionerna 225/40/18 resp 255/35/18 och har nu lagt på Conti SportContact 3. Efter att tidigare kört på RFT-Bridgestone så känns det som en helt ny bil, tidigare så var den inte helt rolig på dåliga vägar.
Innan jag köpte min däck så köpte jag den tyska tidningen Autozeitung där de testade 18"-däck. Testet vanns av Pirelli P Zero, Conti SportContact 3 kom 2:a. Michelin Pilot Sport 3 kom 6:a.
Är någon intresserad kan jag scanna in testet och maila!
Conti Sport Contact 5P kanske? Anpassade fram resp bakdäck och tydligen finfina resultat i test av Autobild. En sammanställning: Länk Synd att PS3 inte var med i testet men jag har en känsla av att PS3 inte hade nått ända fram.

mvh/ Anders
Sport Contact 5 fanns inte ens i prislistorna när jag köpte hem mina (2 veckor sen). Kan ju ha ändrats nu.

Har nu kört sthlm tur och retur, testat däcken i motorvägshastighet (=fortkörningsböter) och dom funkar riktigt riktigt bra. Kör 2.7kg fram och 2.9 bak, vill inte att det ska bli för stötigt. Däcken blev stadigare, ljudnivån lägre (vill jag tro iaf) och helt klart mer lättrullade, men allt detta är logiskt.

Efter en vecka och 200mil så kan jag inte göra annat än att rekommendera.
Får mina PS3 monterade på volvon i eftermiddag eftersom Conti SC3 är slut. 225/45/17.

Har PS2 på BMWn 225/40/18 resp 255/35/18.

Ingen klockren jämförelse men det skall bli spännande att se hur PS3 upplevs, jmf med SC3 (och PS2).

Ulf: Det var PS2 jag syftade på som i vart fall tidigare varit knappa hundringen dyrare än SC3. Ser att de nya PS3 är billigare.
Intryck efter ett par hundra mil på Sport Contact 3:

Upplever ibland att framdäcken kasar i högre hastigheter. Senast igår så skulle jag köra om en lastbil på en påfart (rätt skarp böj, torrt underlag) till motorvägen innan två filer blev en. Vid två tillfällen så fick jag lätta på gasen för att få grepp i framdäcken igen (full gas 60 till 120) Upplever att det släpper lättare vid gaspådrag än när man rullar även om hastigheten är densamma. Kan närmast liknas vid att bilen är "lätt" i fronten och har svårt att få ner greppet vid acceleration. Ska ta in bilen på en hjulinställning för att se om det här problemet åtgärdas.

Svajar rätt mycket mer än vad mina original RFT gjorde, även om jag kör med relativt högt lufttryck (2,6-2,9)

Såg fram emot någorlunda tysta däck men så är inte fallet.

Fastnar mycket skit i däcken som slår upp i hjulhusen, även hört att det flyger upp sten på tröskeln.

Men, greppet är otroligt bra vid acceleration, inbromsning, vått underlag och "aktiv körning".
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
dd88: Jag bytte också nyligen till SC3 - och jag måste säga att mina 20" är tystare än mina orginal 18" RFT.
Svajjigheten har jag dock inte - men det beror ju på att jag går på mycket lägre profil nu.

Överlag så upplever jag komforten som mycket bättre nu med 20" och icke RFT gentemot orginal 18" RFT.

Jag har samma bredd (245) nu.

Och då vill jag tillägga att jag inte är någon RFT "hatare".

/Andreas.
Ang ljudnivån så kan det vara så att jag lurar mig själv eftersom jag åkte på vinterdäck några månader mellan bytet, men jag upplever ändå att jag får ha lite högre volym på stereon för att det ska vara njutbart.

Komforten är helt klart flera snäpp uppåt, går egentligen knappt att jämnföra. SC3 spårar men inte alls till den grad som orginal RFT gjorde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.