AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.037

trög växelspak på nybytt 540 låda, simpel lösning?

automat 540 som är ganska seg när man drar den mellan de olika lägena. fick nyss lådan bytt och det märktes tydligt då jag skulle lägga i växel att den var mycket trögare att dra i. dessutom är det lite pilligt att få i rätt växel så att det även visas korrekt på instrumentpanelen utan att det glappar..

kan man gå in ovanifrån dvs så att jag slipper ta ur lådan och kanske smörja lite där eller nått, fjäder som ligger fel osv? eller är det ända nere i själva lådan det spökar?

tips någon?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Om jag minns rätt går det en vajer mellan spaken och lådan, den kommer du åt under bilen. Bara dränka i WD40 och juckla tills de går lätt :)
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Stämmer, det finns en vajer som man kommer åt från undersidan. WD40 löser väl upp skiten men ska du ha mera långvarig lösning så använd lite tjockare olja också.

//Magnus

Har vissa diagnosmöjligheter om någon behöver hjälp
Japmax: hehe ja visst går det en vajer, men den enda vajern jag känner till sen tidigare är ju växelreglage vajern eller vad man ska kalla det.. den du menar? den som går ut på vänster sida av lådan.
men menar ni att jag bara ska smörja o sträcka så mkt det går på den så kanske det rättar till sig?

låter för bra för o va sant men jag hoppas det funkar :D återkommer med resultat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.