AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.591

BMW 318 compact e36 problem med tomgång

Jag har ett märkligt fel på min 318 compact e36. I bland när jag försöker starta bilen så saknar den tomgång eller så är tomgången ostabil. Problemet händer dock inte alltid när jag startar utan ganska sällan, säg en start av tio. Normalt när man startar bilen så varvar den lite över 1000 var för att sedan sjunka och stabilisera sig runt 800 varv. När jag startar och den saknar tomgång så ligger motorvarvet under 1000 var för att sedan sjunka och bilen dör. Problemet händer oftast när det är lite kallare ute jag hade tex problem att starta bilen nu vid 21 tiden men den gick bra vid 18.

Jag har har bytt insugningsslangen som läkte, detta har gett en stabilare tomgång när den väl fungerar men inte hjälpt med att den saknar tomgång ibland. Jag har också tagit bort en pol från batteriet i tron att det skulle ligga kvar någon felkod från den trasiga slangen, detta också utan resultat.

Jag har också sprutat med startgas och den läcker inte tjuvluft någonstans nu.

En annan sak som är märkligt är att om man väl kommer iväg ,även fast den saknar tomgång, fungerar tomgången när man kört en stund.

Problemen uppkommer både när motorn är kall och varm.

Någon som har någon idé vad som kan vara fel det känns som det kommer bli dyrt att lämna den på verkstad då felet bara uppkommer ibland.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.