AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.355

Lager i veven, där växellådan går in?

Gustav.Bore
Jag har problem med andra växellådan nu på min bmw 320i -94. Den låter på tomgång, men inte när jag kopplar, och släpper man upp kopplingen försiktigt så låter det inte. Funderat på om kopplingen inte gått tillbaka ordentligt osv diverse idéer, växellådan knackar inte mer än vanligt när jag har växel i. Finns det ett lager som sitter i veven där växellådan går in som kan vara dåligt? Och att det är därför det låter, när växellådan i övrigt inte verkar dåligt?
Alla svar uppskattas.

/gustav
Gustav.Bore
någon måste ha haft isär motorn? borde ju vara samma, motorn i min är m50b20.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På tomgång i friläge snurrar vevaxeln och växellådans primäraxel med samma varvtal. Det är först när du kopplar ur som nållagret i vevaxeln snurrar, därför borde det inte vara det.
Verkar vara vanligt att ingående axeln för oväsen dock.
Gustav.Bore
och med ingående axel menar du axeln från växellådan? och att det är vanligt att den för oväsen när man kopplat ur?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, inte när du kopplar ur, för då står den axeln stilla.
Med friläge och motorn på tomgång med kopplingen uppsläppt, då kan det förekomma lagerljud från växellådans ingående axel. Var det inte med uppsläppt koppling det lät?
Låter det även vid ca 1000-1200rpm på friläge med uppsläppt koppling?
Gustav.Bore
Det låter hela tiden på friläge, med uppsläppt koppling, även om man gasar upp den lite ja. dock inte när man lagt i växel, utan endast friläge utan växel och uppsläppt koppling.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Låter som lager på ingående växellådsaxel. Verkar vara vanligt, men behöver inte betyda att akut haveri är på gång.
Gustav.Bore
ok tackar för svar. :)
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
du har bytt det utgående eller? utrampningslagret alltså, är ju enkelt att byta når lådan är nere. kan väl lika bra vara det?
Gustav.Bore
bytte till ett bättre (inte nytt) när jag bytte lådan senast. ja jag har tänkt det, är ju mindre bra om det rasar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.