|
|
|
|---|---|
|
Hej! När motorn är kall så startar den direkt men om jag haft igång bilen och stänger av motorn för att sedan starta den inom några minuter så är det svårare. Ofta så får jag köra startmotorn 5 sekunder innan motorn startar. När jag väl fått igång motorn så är det svårt att komma iväg. Håller jag gas som vanligt så får jag kärringstopp, så jag får hålla 2000 varv för att sedan slira på kopplingen för att motorn inte ska dö... Tomgången är stabil och ligger på normala varv när detta inträffar. Vet någon vad detta kan bero på? Kanske någon som haft samma problem? | |
|
Hur är det med dina stift? Är de bytade nyligen eller? Svårt att hjälpa om jag/vi inte vet vad som är gjort. Det låter som stiften är helt färdiga/slut. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Alla stift är utbytta i början av januari, så jag tvivlar på att det är dem som krånglar. |
|
|
Ingen som vet? Jag skulle gärna vilja ha lite på fötterna när jag lämnar in den på verkstan, så jag inte blir skinnad... |
|
|
Tempgivaren till insprutningen som mäter fel så att databoxen tror att motorn är kallare än den är i egentligen, och tror att det är en kallstart fast motorn är varm. mvh stefan |
|
|
Tack för svaret! Är detta kostsamt att byta tror du? |
|
|
Själva tempgivaren kostar omkring 200-300 spänn och att byta den kostar nog omkring 500- 800 spänn att byta den. |
|
|
Har hört mig för lite nu och det kanske kan vara kamaxelgivaren som felindikerar. Låter detta rimligt? |
|
|
Det enklaste är att kolla felkoderna i databoxen, där är alla felkoderna lagrade. Verkstäderna brukar ta 400- 500 spänn för det, men då får du reda på exakt vad som är fel. mvh stefan |
|
|
Otäta spridare som står o läcker? Har varit uppe tidigare detta om jag inte minns fel. Jag har haft detta problemet på M40 och M43 motorer ska dock inte svära på att det är spridarna eftersom jag inte orkat göra nånting åt det. På M40:n bytte ja stift, tempgivare och sopppumpen utan framgång. |
|
|
deejaywasp: aldrig hört om de felet här på AP. men när du säger det så känner jag igen fenomenet en aning. hade bort mina spridare för att se om någon var defekt. och fick väll inte helt tätt när jag monterade tillbaka. och då blev den ungefär sådär. gjorde rent och hade på en liten gnutta "special-fett" på varje packning sen blev det bra igen. BMW ownz |
|
|
Jag har exakt samma problem med min M40 (318E30-88) har prövat med ny; bensinpump bytt stift bränslefilter tät service med olja+filter bytt LMM avgassystem tempgivare kontrollerat tändspole och vevaxelgivare tändkablar kontrollerat katalysatorn Trots detta tar det 5 sekunder att starta varm motor (ibland direkt) samt att bilen inte vill varva mer än ca 4500rpm. |
|
| Verkar som om det är stor sannolikhet för att spridarna är boven i dramat!! | |
|
Nu har bilen varit inne på verkstad. Det var en kamaxelgivare som krånglade. Kamaxelgivare: 1,095:- Datakörning: 450:- 1,5h arbete: 975:- O-ring: 11:- Förbrukningsmateriel: 39:- TOTALT: 2,570:- inkl. moms. Tänkte dela med mig av detta för er andra som har samma problem. |
|
| och var sitter kamaxelgivaren? | |
|
Nu är jag ingen expert men jag har hittat något som skulle kunna vara rätt: Länk Position 1 och 2 är kamaxelgivare. Enligt verkstan så ska det sitta en på insuget och en på utblåset. För mig var det den på insuget som var sönder. |
|
| Då blir det lite svårt att veta vilken av 1, 2, 3 som sitter vid insuget? | |
| Om du vänder dig till reservdelsavdelningen hos din BMW handlare, så kan de förhoppningsvis hjälpa dig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.