AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.130

Kan ni stänga cabben med nyckeln?

Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Har läst en del om öppning och stängning av cabben, med min nyckel kan jag bara öppna genom att hålla in främre knappen på nyckeln ca fem sekunder, då öppnar sig först rutorna till hälften och sen kommer taket.
Däremot kan jag inte stänga taket med nyckeln ska det vara så??
Har även läst att regnsensorn är kopplad till taket så att det stänger om det börjar regna när bilen står parkerad med öppet tak, stämmer det??
Bilen är importerad från tyskland så jag vet inte om detta skiljer sig mot svensksålda bilar.

Hasse Z4
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Missade att skriva att frågan gäller en Z4 3,0i -05

Hasse Z4
Nej, du ska inte kunna stänga taket med nyckeln.

Angående regnsensorn så funderar jag lite på vart du läst det. Jag har tidigare skrivit ett relativt utförligt inlägg om just den funktionen här på AP men det var i ett annat sammanhang. Z4 E85 skall såvitt jag vet inte ha funktionen då en kille på BMW fick den snilleblixten långt in i E85:s livscykel. Ställer på bilarna den 1 maj och kan då testa, har både en pre-facelift och en post-facelift (båda svensksålda).
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Du kan stänga cabben med nyckel i förardörrens lås och hålla nyckeln i låsläget under uppfällingen, vid låsning igen så stängs sidorutorna.
ic
6
ichiban73
Z4 3,0 -03
Har kunnat öppna och stänga cabben med nyckel, men fick tips av Freddesix att det är en modul (som nu inte fungerar längre) som är eftermonterad. Det var riktigt praktiskt så länge det fungerade och verkar vara överkomligt prismässigt och även möjligt att installera själv. Har en Z4 -03.
Jag utvecklar ichiban73s inlägg med två länkar - en till den främste tillverkaren av dessa moduler samt till en video på YouTube som visar hur den fungerar i praktiken. Det finns lite olika varianter på denna modul med Reinhold är den vanligaste.

Länk
Länk
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Schysst mod. Rimligt prissatt 129€. Bra länk Freddesix. Har någon här installerat detta? svårighetsgrad?
Problemet är väl bara att du måste löda kablarna för att den skall fungera ordentligt, jag har den i min bil funkar hur bra som helst, riktigt nice att kunna manövrera taket på avstånd och utan att behöva hålla knappen på nyckeln nedtryckt :D
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Jag har haft 3 3 serien cab (E36 och E46) och alla har kunnat öppna och stänga cabben med nyckeln. Detta går inte på Z4an. Det går om jag sticker nyckeln i låset, men inte genom att trycka på nyckeln. Är detta en programeringssak? Förstår attden modulen gör att man bara trycker en gång, men det är inte så viktigt för mig.

Mvh
Hosse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.