AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.657

Laga vindrutan hos Carglas.

Roffa1
Någon som lagat stenskott hos Carglas? blev resultatet bra eller mindre bra..
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag har inte lagat stenskott men jag ahr bytt ruta där. Det var dock på en (vid tillfället) 11 år gammal e36 coupe. Jag fick en ruta med en annan nyans på glaset och den hade inte BMW-loggan i hörnan och den hade ett litet "fönster" i den svarta underkanten där man ska kunna se chassi nr igenom, men detta "fönster" finns inte på originalrutan och det stod inget bakom det svarta fältet.

På min e90 bytte jag rutan hos BMW för samma pengar och fick en originalruta identisk med den de plockade av. Om du bara har ett stenskott hade jag provat att åka dit, men är rutan blästrad tycker jag att 1500-1800kr är småpengar för en ny ruta. Det känns fantastiskt med en helt ny ruta.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har lagat stenskott hos CarGlas ett par gånger och resultat har varit helt ok. Hur bra det blir beror dels på hur skadan ser ut och sedan hur gammal skadan är. Har även bytt 3 framrutor där och det har funkat perfekt. Det är sant att man inte har fått rutor med BMW-logon på men rutorna är tillverkade av samma företag som de du får hos BMW.

___
//Ulf
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har lagat och bytt hos carglas med delad erfarenhet. Dom är klart bättre på att laga stenskott än att byta ruta.

Fick en ny ruta för precis en vecka sedan, och idag sprack den.... :-(
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Fick du stenskott?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Yes - 24 timmar efter bytet fick jag ett som gjorde att den sprack i dag.

Ny ruta fredag....
någon som har koll på vad en ny ruta kostar till en M3 E46 Coupé?
Har sökt, men inte hittat något.
"Har sökt, men inte hittat något."
Antar att du inte använt telefonen som sökmedel? =)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om man har 35% självrisk för glas så brukar det hamnar på 2000kr +- ett par hundralappar.

___
//Ulf
Chris87 - Nej, det är riktigt.
Jag menade forumets sökfunktion.
MaCKaN_86, om ett fönster har BMW inskrivet eller ej är totalt oväsentligt. Rutan som BMW monterar kommer med största sannolikhet från samma tillverkare, antingen Saint Gobain (sekurit) eller Pilkington som Carglass monterar.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
bytte ruta där på en S80-99..
slutade med att det läckte in vatten precis ovan backspegeln.
hade jag inte uppmärksammat det så hade elektroniken varit KÖÖÖÖÖÖRD!

Jag litar dessvärre inte på CARGLASS.
Jag bytte ruta där (Carglass i Kista, Stockholm) för någon vecka sedan. Dom bytte rutan utan problem. Inget jag såg som kunde gjorts bättre med rutan ivf.

Dock vart jag förvånad för de hade tvättat min bil (!), den var lite dammig innan så misstänker den boehöver vara ren så de inte skadar den under jobbet. Men efterssom man är som man är så blir man ju neggo, de lär ju inte handtvättat den å inte torkat den som jag vill heller. Tycker de borde kommentera sånt när man kör in bilen, finns ju folk som är anala med sånt där (läs jag).
Nej, det har inte med jobbet som så att göra, det är bara tänkt som en schysst grej mot kunden. (men de klart man också tvättar ytan runt stenskottet om man ska laga ett).
"Tvätten" är alltid handtvätt, finns ju inte direkt nåt annat sätt de kan göra på. (Jag har jobbat på carglass, minns att vi handtvättade alla rutor och torkade av me nån trasa)
Ja, men det var inte rutan som jag var neggo mot. Det var att de tvättade hela bilen.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tvättad bil har jag aldrig fått på Carglass trots tre bytta rutor däremot så har det hänt vid något tillfälle på en vanlig service, tror det var Förenade Bil för många år sedan.

___
//Ulf
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Ska byta framruta i morgon på min 530 -01 med regnsensor.
Har IF och prislappen hamnar på 1.680:-. 35% av totala kostnaden.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Fick bytt idag på min Golf GTI -06 på CarGlass. Blev billigare än på de BMW jag tidigare behövt byta på...Strax under 4.000kr i totalkostnad vilket blev dryga 1.300kr för mig med 35% självrisk. Har bara kört bilen 2,5 mil hem men jobbet verkade vara väl utfört...får väl se om det läcker vid nästa tvätt ;)

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.