AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
721

Hjälp att lossa delar för att få av kamkedjekåpan? bmw 318is m42b18 -90

Po
5
PowerPixi
520i sedan -93

318is -90
Hej, jag har börjat plocka isär min m42a och har tagit av toppen och ska nu plocka av kåpan som täcker kedjan och spännare. nu har jag kommit så långt att kåpan är lös men det sitter en del som jag inte får lös framför så det går inte ta bort hela kåpan (del #6 på bilden jag länkar)

Länk

Är det nån som vet hur man ska få bort den? Den verkar sitta klämd med #5 av bulten #4. Jag får inte loss bulten.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den skruven (#4) brukar dras i området 400 Nm, så en mutterknackare är att rekommendera i det här fallet.

Är motorn urlyft eller sitter kvar? Annars har jag läst att några lyckats med att ta ett kraftigt ledhandtag (typ 1/2" eller 3/4") och förlänga med rör så det vilar mot ena rambenet och slå loss skruven med hjälp av startmotorn.
Po
5
PowerPixi
520i sedan -93

318is -90
Okej, misstänkte att den satt rätt bra. motorn sitter kvar men startmotorn är borttagen för genomgång så de är inget alternativ. har tänkt göra ett eget verktyg att låsa (#6) med de och sen dra med förlängt handtag så skruven lossnar. återkommer med resultat senare i veckan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis, det fungerar finfint också!

Du är inte den förste som stöter på det så det finns verktyg att köpa för detta (är riktigt dyrt så kan du göra ett eget så är det bättre).

Verktygen ser ut så här
Länk
Po
5
PowerPixi
520i sedan -93

318is -90
Okej, kom över en reparationshandbok för 5 serien och det såg likadant ut och där rekommenderade dem bmw special verktyg. men har tillgång till stor mekanisk verkstad och material så testar göra eget verktyg, borde inte va nå större problem :) så slipper man betala dyrt
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, för tusan. Har du tillgång till större mekanisk verkstad så bör det inte vara några problem, mothållet är ju inte direkt avancerat.

Höll själv precis på att lossa exakt samma skruv på min M20B25 motor. Det är faktiskt en ännu större skruv (M18x1.5) på M20B25 så de kan sitta ganska hårt.

Iallafall så fick jag spraya rostlösande, vänta ett dygn, på med en 27 mm ringnyckel och slå några hårda slag och köra i många många omgångar med 22 mm krafthylsa och min mutterdragare (vanlig 1/2" fattning fast den skall klara 1350 Nm, fast det gäller nog bara när man har hemlängtan och medvind) men till slut så lossnade den! :-)

Jag råkar faktiskt ha det där mothållar-verktyget, fast till M30 motorerna (passar inte till M20 och dylika motorer) så det hade jag ingen nytta just denna gången.
Po
5
PowerPixi
520i sedan -93

318is -90
hehe okej :) ja men skönt att du fick av skiten tillslut, verktyget är klart nu ska bara förlänga det lite och sen försöka få av mig bult, har inte tid förens imorgon så kommer med svar då !
Po
5
PowerPixi
520i sedan -93

318is -90
Sådär nu har jag fått bort den! Tog mitt verktyg och svetsade fast en förstärkning på plattjärnet för det böjde sig lite. Lade spärrskaftet mot plåten vid vänster framhjul med en planbit emellan och drog i lås "nyckeln" jag gjort så lossnade det efter några rejäla slit :) nu är allt borta och upptäckte att 2 kedjespännare va helt slut så dem måste ju bytas. kan lägga upp bilder på grejerna som andvändes om nån vill :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.