AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.987

Montera bensinvärmare själv?

Ras.mus
Satt och funderade på att kanske installera en bensinvärmare i en x5 2004. Frågan är hur mycket jobb det innebär. Kollade på bmw.se under tillbehör och där stod att delarna kostar under 4500:-, dock stod inget om tid/pris på arbetet att montera. Dock tycker jag att om det är oem prylar borde det inte vara så klurigt. En brännare ska monteras, kopplas in i förmodligen fördragna kontakter, slangar ska kopplas till bensinförsörjning, utsläpp, samt vatten-slangar. Sen borde ju resten ligga i någon styrbox någonstans och mjukvara ta hand om resten.

Frågan är alltså, någon som GJORT denna eftermontering och kan tipsa hur mycket jobb och hur avancerat jobbet är? Kan tänka mig att en inkodning kanske också krävs?
Inte för att förta glädjen, för det låter som en kul idé. Men jag tycker det låter väl lågt med 4500, bara brännaren kostar kring 10 vad jag hört. Sen tillkommer fästen, bränslerör, elektronik, m.m.

Dock håller jag med om att den inte BORDE kosta mer än så, för det är inget speciellt avancerat. Man kan undra vad det är för krafter som håller priserna så höga, när jag frågade vad det skulle kosta att montera in en webasto i min 740 fick jag svaret 23.000.... Hehe, kul svar.

Jag har originalvärmare i min 540, och det sitter en särskild enhet med slangar kring bränslepumpen vid tanken för att kunna mata värmaren. Det är inte samma som standard, det upptäckte jag när bränslepumpen la av för ett par veckor sen. Dock gick det att transplantera en original bränslepump och flytta med det som är special för värmaren.

Vet att webastos nyare värmare är mer sofistikerade, kan t ex startas med ett sms medan min gamla -98 startas med en fjärr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.